Opprop – nei til WHO-traktat

Til: Norges befolkning

Opprop – nei til WHO-traktat

Vi i Foreningen Lov og Helse krever at norske myndigheter snarest kommer med en erklæring overfor WHO hvor Norge erklærer at en internasjonal pandemiavtale er uakseptabelt for Norge og at vi trekker tilbake signeringen av avtalen!
Hvis du tilslutter deg vår vurdering av og advarsel mot denne traktaten vær vennlig å signer dette oppropet.

BEGRUNNELSE
WHO har dirigert hvordan Norge, Europa og det meste av verden har håndtert covid-pandemien. En pandemi-håndtering som har vært unik i historisk sammenheng når det gjelder å gjøre skade på folks helse og økonomi m.m. Nå er det under oppseiling en WHO-traktat som vil styrke WHOs muligheter til å bestemme og styre enkeltlands beslutninger i tilfelle fremtidig pandemi. WHO vil blant annet stramme skruen til ytterligere når det gjelder sensur av informasjon, slik at bare WHOs egen informasjon når ut til folket.
I tillegg har det fra USA kommet forslag til noen endringer i et lovverk som allerede ligger der (IHR 2005) og som umiddelbart ble implementert av WHO. Tidligere har WHO gitt råd til nasjonale myndigheter, men disse endringene transformerer WHO fra å være et rådgivende organ for nasjonale myndigheter til et overstyrende organ, og WHO vil kunne få dramatisk makt over sine 194 medlemsland. Traktaten vil dermed gi WHO makt til å påby for eks. vaksinepass, portforbud og påbudt vaksinering over hele verden, og på tross av at det enkelte medlemsland ikke skulle ønske dette. Det er fortsatt vanskelig å spå hvor store mulighetene er for et enkeltland til å motsette seg påbudene, men en slik WHO-traktat vil ta oss mange skritt nærmere å være underlagt en slags “verdensregjering” formelt sett styrt av WHO.
EU er sammen med WHO en sterk pådriver for denne traktaten, og sier blant annet følgende om traktaten:
This Treaty on Pandemics would be rooted in the constitution of the World Health Organisation. It will support the principle of “health for all”. And through this treaty, our main goal is to foster a comprehensive approach to better predict, prevent, and respond to pandemics; to strengthen global capacities and resilience; to ensure fair access to medical solutions; and to bolster international alert systems, data-sharing, and cutting-edge medical research.

Og videre:
COVID-19 has exposed weaknesses and divisions across our societies. Now it’s time to come together as one global community. To build a pandemic defence for future generations, that extends far beyond today’s crisis. For this, we must translate the political will into concrete actions. Just like after the atrocities of World War II, visionary leaders came together, to build a multilateral model and to strengthen international cooperation.
Selv om mye kan høres tilforlatelig ut, og kan virke å ha gode hensikter, er det viktig å forstå hva slags implikasjoner dette kan ha for Norges suverenitet. Norge har (naturligvis) allerede signert på traktaten, faktisk på forhånd før avstemmingen, men i avstemningen i mai 2022 var det tilstrekkelig mange land som stemte imot slik at implementeringsprosessen ble forsinket for en periode. Målet er at traktaten skal være ferdigstilt innen 2024.

For mer ytterligere forklaringer, lenker og detaljer se vår artikkel om samme tema her (lenke).