Tildeling av fastbil turer i Asker
Eiere og sjåfører i Asker & Bærum taxi protesterer mot vaktordning som gjør gir sentralen makt til manuel tildeling av turer ble innført denne uken.
Vi krever at det stoppes umiddelbart, for å imøtekomme er vi åpne for plikt kjøring som en løsning og det skal være frivillig.
Vi mener vaktordning kan føres urettferdig tildelting av turer og interne kon?ikter mellom sentralen og eiere/sjåfører.
Mener vaktordningen kan misbrukes, enkelte turer kan tildeles til bekjente og det er stikk i strid mot drosjereglement.
Det vil også føre til at ?ere biler vil komme ut rundt 08:00 pga de får ikke tildelt turer tidlig imorgen, kan skape mangel på biler mellom 03:00-07:00.
Her er ?ere som har reagert, vi ber dere stoppe dette umiddelbart og stenge manuelt tildeling av turer. De som er i bredskap gruppen kan komme ut og hjelpe til ved å ta turene som alle andre men skal ikke ha første rett
Ifølge drosjereglement skal turen gå til første ledig bil i sonen.
Dette initiativet kommer fra alle sjåfører og eiere som har skrevet under på vedlegget.
Vi tilrettelegger også at vi kan føre saken videre og søke om bistand fra advokat, samferdselsetaten, datatilsynet og Norges Taxi forbund i denne saken.
Vi ønsker tilbakemelding fra styret snarest!
§ 1 DROSJESENTRALEN
3. Når det er nødvendig, skal drosjesentralen fastsette kjøreplaner med sikte på den best mulige drosjeservice, og ta ut bestemte drosjer til plikt- og beredskapskjøring ved behov.
§ 13 KJØREPLIKT. Drosjeføreren har kjøreplikt etter den til enhver tid gjeldende kjøreplan, fastsatt av drosje-sentralen og/eller av fylkeskommunen. Kjøreplanen må følges under forutsetning av at vær, føre, og vegforholdene gjør kjøringen forsvarlig. Føreren plikter straks å ta alle kjøreoppdrag som blir gitt av drosjesentralen og plikter for øvrig å rette seg etter sentralens bestemmelser/ anvisninger vedrørende avviklingen av drosjetra?kken. Drosjeføreren plikter å kjøre alle turer når drosjen er ledig og publikum anmoder om det. Påbegynt tur skal fullføres. Uoverensstemmelser mellom en drosjefører og passasjer gir ikke rett til å avbryte turen, med mindre føreren ?nner sin sikkerhet truet.
2.8 Drosjesentralen sine plikter overfor løyvehavar og sjåfør
Drosjesentralen pliktar å handsame alle tilknytte løyvehavarar likt med omsyn til rettar og plikter i sentralen. Drosjesentralen har likevel høve til å nytta introduksjonstilbod for nye løyvehavarar i ein avgrensa periode.