Få toppsalen på Voss fhs tilbake i bruk igjen!

Til: Elever og ansatte på Voss fhs

Toppsalen på Voss fhs ble for få dager siden stengt for bruk av elever. Det vil si at skyveveggen, som en gang i tiden skilte Toppsalen fra matsalen, er fjernet. Dette gjør at

Toppsalen nå er en del av matsalen. Problemet med det er at det ikke er lov for elever å ferdes i matsalen når det ikke er måltider der.

Toppsalen har i flere måneder hvert spillhovedstaden (merk: ikke dataspill) på folkehøgskolen, og ordningen har skapt problemer for mange elever som nå må spille i peisstua eller på IF-rommet.

Grunnlaget for å åpne Toppsalen til matsalen skal ryktes å være støynivå, uten at det er kommet noen offentlig bekreftelse på dette. Argumentene imot er følgende:

Samtlige elever jeg har snakket med har aldri hatt problemer med støynivået i matsalen. Elevene utgjør størsteparten av personene under måltidene og burde også være menneskene med best hørsel i rommet. At ingen elever klager på støynivå styrker grunnlaget for at støynivået er normalt.

Nyere studier fra universitet i Newcastle viser også at antall hørselsskader på skolen har økt etter at skyvedøren ble åpnet. Dette er nok et argument for at den nye ordningen ikke har hatt noen positiv effekt på støynivået.

Som nevnt har Toppsalen vært sentrum for spilling, og spesielt poker og settlers har funnet sin plass her. Resultatet av den nye ordningen har gjort at flere elever har mistet litt av livsgnisten, viser studier fra Universitet i Bergen. Settlers-gjengen har flyttet til peisstua hvor spillerne må oppleve at folk enten sitter super-usosiale på sine telefoner osv, eller at de forstyrrer spillerne i brettspillet. Poker-gjengen har flyttet til IF-rommet som ligger en 30-sekunders gåtur fra Midtgaard. IF-rommet er et tullerom og kan ikke karakteriseres som et ekte rom engang. Resultatet av dette er et vesentlig lavere kvalitetsnivå på dealingen av kort, og dette er uvesentlig i poker.

Toppsalen var et veldig sosialt rom som fylte elever med glede gjennom gode gamle spill. La oss få Toppsalen tilbake!

Signeres av: Elever og ansatte ved Voss Fhs