Bedre trafikksikkerhet på Kyrkjevegen

Til: Brukere av Kyrkjevegen

Henvendelse angående trafikksikkerhet på Kyrkjevegen (Høyland) i Sandnes

Bakgrunn for henvendelse: Vi har hatt møte i samarbeidsutvalget i Strutsen barnehage hvor vi nok en gang ble sittende og diskutere bekymringen over trafikksikkerheten på Kyrkjevegen, barnehagens nærmeste tilkomstvei.

Det er mange myke trafikkanter som benytter Kyrkjevegen, da dette er en populær turvei for folk som bor på Austrått. I tillegg er det mange små barn med foreldre som bruker veien for å gå eller sykle til barnehagen. Det er også elever ved Iglemyr skole som har den som skolevei.

Vi ser at med det trafikkbilde som er i Sandnes i dag, har det i løpet av siste året blitt et økt trykk på Kyrkjevegen, både av personbiler, men også tyngre transport. Spesielt i rushtidene er det mange som prøver å spare inn litt tid ved å kjøre over Kyrkjeveien i stedet for å stå i kø på de andre, større veiene.

Når vi nå går inn i en periode med mørkere morgener øker bekymringen for de foreldrene som bruker dette som gå/sykkelvei. Mange av de som kjører holder en mye høyere fart enn det som er tillat (40 km/t), i tillegg til at veien er smal og tidvis meget uoversiktelig. Det oppleves særdeles utrygt å ferdes på veien og vi er redd det bare er et spørsmål om tid før en ulykke vil inntreffe.

Voksne som har gått alene på veien forteller at de har «hoppet inn i steingarden» opptil flere ganger for å unngå å bli truffet av biler, og man kan jo se for seg hva som vil skje dersom man er på sykkel med sykkelvogn, eller et barn som sykler selv og det kommer biler i høy fart i de smale svingene.
For stadig flere fører denne situasjonen til at de ikke vil gå eller sykle med ungene sine til barnehagen, men i stedet benytter bilen.

Hva ønsker vi: Vi håper Sandnes kommune kan se på tiltak som kan gjøres for å sikre Kyrkjevegen for myke trafikkanter, og dermed opprettholde sikkerheten for både små og store som ferdes til og fra barnehage og skole, samt beholde en flott turvei for folk flest.

Alternativer vi kan se for oss:
Fartsdumper
Økt hyppighet på fartskontroller
Utbedring av vei med fortau/sykkelsti
At det opprettes gjennomkjøring forbudt på en del av Kyrkjevegen

Vi takker for oppmerksomheten og imøteser deres svar.