JA til Åsgårdstrand Samfunnssenter.

Til: Alle som ønsker at Åsgårdstrand skal bli et bedre sted å bo!

JA til samlokalisert skole og idrettshall.
JA til Åsgårdstrand Samfunnssenter.
NÅ!

Derfor bør du gi din stemme:

• Alle lokalsamfunn har behov for en samlingsplass.

• Det er nå det gjelder. Kommunestyret skal 1. nov ta stilling til plassering av skolen.

• Bygg en skole og få en idrettshall på kjøpet.

• Blanke ark og fargestifter – en helt ny skole, åpen for lokalsamfunnets behov.

• Åsgårdstrand vil et enda bedre sted å bo - og vokse opp i.

De neste to ukene går vi også fra dør-til-dør og samler underskrifter som overleveres politikerne i Horten.

JA til samlokalisert skole og idrettshall. JA til Åsgårdstrand Samfunnssenter.
En ny skole skal bygges i Åsgårdstrand. Vi har også behov for et allaktivitetssenter/idrettshall. Løsningen er å samlokalisere ny skole med ny idrettshall ved idrettsanlegget. Det vil gi et fremtidsrettet flerbruksanlegg – et samfunnssenter. Gevinstene for alle i Åsgårdstrand vil være store. Det er nå det gjelder. Vi trenger din stemme for å få det til!
Åsgården skole brant ned våren 2010. En ny skole skal bygges. For lokalsamfunnet er det en stor sak. I 35 år har vi jobbet for en idrettshall/allaktivitetshus. Vi har nå mulighet til å bygge et samlende og fremtidsrettet skoleanlegg ved å bruke noen måneder ekstra.

Alle lokalsamfunn har behov for en samlingsplass.
Muligheten ligger i å samlokalisere skolen med en ny idrettshall og få et funksjonelt flerbruksanlegg som kan gi allsidige tilbud til barn og unge, voksne og eldre. Åsgårdstrand har behov for et samlingssted, en aktiv møteplass for ulike grupper innen læring, kultur, idrett og helse alle dager i uken. Et slikt sted vil fungere som et samlende senter – derfor Åsgårdstrand Samfunnssenter.

Det er nå det gjelder.
Kommunestyret skal 1. nov ta stilling til plassering av skolen. Det er to alternativer; oppbygging på nåværende tomt eller bygge helt ny skole ved idrettsanlegget. Velger kommunen første alternativ betyr dette at idrettshallen og samfunnsenter-løsningen skyves langt ut i tid - på grunn av kommunens økonomi. Det er derfor NÅ det er mulig å få både ny skole og ny idrettshall som alle vil ha stor glede av langt inn i fremtiden.

Bygg en skole og få en idrettshall på kjøpet.
Beregninger viser at merkostnaden for kommunen ved å bygge ny samlokalisert skole og idrettshall er lav i forhold til den store merverdien av et slikt anlegg. Kommunen får en ekstra investering på ca. kr. 9 mill og en ekstra årlig driftskostnad på ca. kr 0.7 mill for en samlet løsning. Dersom dette bygges hver for seg, ny skole nå og idrettshall/allaktivitetssenter om 5-15 år, blir samlede kostnader til investering og drift mye høyere. I en 30 års driftsperiode vil kommunen spare kr 60-70 mill ved å gå for en samlokalisert løsning NÅ.

Blanke ark og fargestifter – en helt ny skole.
Åsgårdstrand får en moderne skole tuftet på god pedagogisk praksis, åpen for lokalsamfunnets behov. Gjenoppbygging av skolen på dagens tomt er låst til bruk av gjenstående bygninger og inneklemte utearealer. En fleksibel idrettshall gir et mye bedre tilbud i kroppsøving og fysisk aktivitet. Tilrettelagte utearealer med god tilgang til idrettsanlegg innebærer nye muligheter for lek og aktivitet.

Åsgårdstrand vil bli enda bedre.
Gevinstene ved en samlokalisert løsning er mange og store. I et langsiktig økonomisk perspektiv er en samlokalisert løsning klart billigst for kommunen. Åsgårdstrand får en helt ny og bedre skole. Åsgårdstrand som bo- og oppvekststed blir styrket gjennom mer attraktivt aktivitets- og fritidstilbud, tryggere oppvekstvilkår for barn og ungdom, og et godt samlingssted for alle generasjoner.