Ikke legg ned Kjønås skole

Til: Ringebu Kommune

Kjønås skole ble startet i 1864 og har siden vært i drift.
En grendeskole er viktig for samhold og tilhørlighet i ei lita grend som Kjønås. Skolen er et samlingspunkt også utenfor skoleaktivitet bl.a. brukt til div. trimarrangement og av Kjønås sin egen 4-H klubb Freidig, til møter og volleyball aktivitet.

I motsetning til andre skoler er både søsken og besteforeldre velkommen til å delta når Kjønås skole arrangerer avslutningsfester, juletrefester og andre arrangement. Dette er et fint tiltak for å samle flere generasjoner i sosiale sammenhenger.

Kjønås skole har et stort og fint uteareal for alle slags aktiviteter sommer som vinter, det gjelder skogsaktiviteter ved egen gapahuk, fotballbane, skiløype og skøytebane. Barna har også anledning til å gå til og fra skolen og får dermed sosialt samhold med andre elever samt fysisk aktivitet, noe som er meget viktig i dagens samfunn med mye kjøring til og fra og lite fysisk aktivitet generelt.

Det virker til å være allment enighet om at fysisk aktivitet er viktig for å få ned sjukefravær i arbeidslivet, noe som det også jobbes for fra flere hold. Er det da ikke viktig at unger får inn gode vaner med å bruke kroppen sin aktivt fra 1. klasse isteden for å gå på en buss eller sette seg i en drosje for å bli kjørt til og fra skole. Kan vi tenke oss at det vil være samfunnsøkonomisk på lengre sikt?
Barna får også lære å oppføre seg og ta vare på seg selv i trafikksituasjoner både til fots og med sykkel, noe som også er viktig for senere.

Kjønås skole har en sammensveiset og meget dyktig lærerstab som har ført til at skolen ofte har hevdet seg godt over gjennomsnittet i fylket og på landsbasis på nasjonale prøver.
De har også gjennom flere år gjort de beste resultater i fysiske konkurranser med andre skoler.
En nedleggelse vil kanskje føre til at lærerne vil bli spredt på flere skoler og et godt læringsmiljø bygget opp over flere år er borte.

Det er blitt sagt at elevtallet på Kjønås vil gå ned i årene som kommer og at det da blir for få elever til å opprettholde skolen, kanskje vi har tid til å vente til det evt. skjer og heller ta debatten om nedlegging da?
Vi vil vel alle ha flere til å bosette seg i Ringebu. Hvem kan si med sikkerhet hva som vil skje om noen år, kanskje har trenden snudd slik at flere verdsetter verdiene man har ved å bo på landsbygda høyere enn det å bo i by og at flere vil tilbake til Ringebu av de som har flyttet. Er det da ikke viktig å ha en skole med de gode kvaliteter som Kjønås skole har å tilby disse?
Er skolen allerede nedlagt så er det for sent å angre.
Og hva kan skje med skolestrukturen ved en eventuell kommune sammenslåing som noen også vil utrede? Hva skjer hvis Venabygd montessoriskole skole blir nedlagt og Ringebu kommune igjen har ansvar for mesteparten av elevene der, har de også plass på Vekkom?
Hva ligger inne av besparelse, hva er beløpet og hvor blir det hentet inn?

Dette handler også om å miste et grendehus, hvis skolen skulle bli nedlagt, hvilket tilbud vil bl.a. Freidig 4-H med sine ca. 30 medlemmer da få? De har holdt til på Kjønås i 50 år. De trenger lokaler i nærområdet til møter, høstfester og volleyball treninger. Dette er barn og ungdom fra 10 til 18 år og alle som vet hva de 4 H-ene står for er vel enig om at dette er en meget sunn og lærerik aktivitet for unger. Skal da også Kjønås sin egen 4-H klubb kjøres til Vekkom, og hva da med miljøhensynet ang. økt transport, skal det tas hensyn til?

Vi vil med dette på det sterkeste oppfordre deg som er politiker i kommunen om å ikke ta forhastede avgjørelser om noe som er så viktig som barna våre og vår egen skole.