Skolebuss mellom Åsen-Mjøndalen

Til: Drammen kommune

I dag betaler barnefamilier i Åsen over 3000 kroner i året per barn for å få de til og fra skolen.

Hvorfor?
1. Fordi skoleveien er lang, bratt og trafikkfarlig.

Det høres jo rart ut tenker du kanskje? Skal ikke skolevei i Norge være både trygg og gratis?

Kommunens egne regler er klare. Du har rett på skoleskyss eller skolebuss om skoleveien er lengre enn 4 km eller ansett som farlig. Farlig er en skjønnsmessig vurdering.

De fleste elevene i Åsen har rett rundt 4 km skolevei. Noen har da rett til å søke om betalt busskort evt skoleskyss. Mange av elevene har akkurat ikke 4 km til skolen, men veien er bratt , består av krappe svinger og har ingen fortau eller veiskulder. Hagatjernveien har i mange år vært stengt for gjennomkjøring nettopp av den grunn at veien ble benyttet som skolevei og ikke var tilrettelagt for den mengde trafikk som kjørte der. Helt uten at veien eller trafikkbilde har endret seg så er denne regelen opphevet.

Vi som foreldre er i hvert fall av den skjønnsmessige vurderingen at skoleveien ikke er trygg. Resultatet av det er man må kjøpe busskort for 318 kr i mnd.

Hva er problemet med dette da?

1. Drammen kommune har, sammen med Fredrikstad og Sarpsborg (tall fra SSB 2019) flest andel barn som lever fattigdomsgrensen. Da sier det seg selv at det er sannsynlig at noen barn ikke kan ta seg råd til å ha en sikker skolevei. Barna, som allerede er sårbare, blir også fort utenfor det sosiale som det en skolevei faktisk kan bidra til.
2. Brakar og skolen samarbeider ikke om rutetider. Bussen som matcher best om morgenen, medfører at ungdommen må løpe fra stasjonen til skolen for å rekke frem. Ved den minste forsinkelse (som er mer regelen enn unntaket på vinteren) så kommer ungene for sent. Det medfører at ungene må reise en time før skolen starter med den ventetid/dødtid det medfører for ungdommen. Ungdommen har vel ikke vondt av å kjede seg litt tenker du? Har du sett bussholdeplassene rundt omkring? Ungdom og ledigtid uten voksne tilstede er jo å be om hærverk og mindre gode påfunn. Etter skolen er det enda verre. På ungdomsskolen har det blitt mer og mer vanlig med avspasering, men Brakar har ikke buss fra Mjøndalen til Åsen mellom kl 1158 og 1358. Da må ungdommen gå den farlige skoleveien eller henge gatelangs i Mjøndalen til bussen kommer. Det lar jo ikke alle foreldre de gjøre, så da kaster vi oss rundt for å hente de, og skaper et enda farligere trafikkbilde for de som må ta fatt på veien til fots. Særlig miljøvennlig er det heller ikke.

Så har vi enda et punkt til forargelse:
Når elevene fra Åsen skal hjem så må de ta bena fatt og gå til bussen i sentrum mens medelevene fra Steinberg som bor på samme høyde som skolen og har bred, fin gang-og sykkelvei kan gå rett på sin egne skolebuss både morgen og ettermiddag. Tro det de som vil!

Sånn kan vi jo ikke ha det. Vi er for likhet, for trygge skoleveier og for et miljøvennlig samfunn. Vi håper Drammen kommune også har de samme verdiene og imøtekommer behovet for skolebuss fra Åsen til Veiavangen ungdomsskole. Et behov som har vært der i mange år og som har blitt ropt ut om i lang tid uten at kommunen har tatt ansvar.