Si nei til nedbygging av "hundremeterskogen" på Barkåker!

Til: Tønsberg kommune

Bevar hundremeterskogen på Barkåker – Si nei til «Barkåker Øst»!
Kommunen vår arbeider med reguleringsplan for den siste hundremeterskogen på Barkåker. Den har i sakspapirene fått navnet «Barkåker Øst». For oss som bruker den har den mange navn, men ingen av oss bruker «Barkåker Øst».
Målet med planarbeidet er å gjøre om skogen til næringsbebyggelse og boligfelt. Helt fra området ble satt av til utbygging i kommuneplanen, og seinere da det ble startet arbeid med regulering, har det i sakspapirene stått at området ikke har noen stor verdi for friluftslivet. Vi som bruker dette området daglig, vil gjerne fortelle kommunen at det er feil. Det er enkelt å se når man tar seg en tur inn dit. Breie og smale stier som bukter seg på kryss og tvers er et tydelig tegn på bruken.
Daglig er barn fra barnehagen eller skolen i skogen. Der har de flere plasser de samles på, blant annet «Solflekken», et navn vi ikke finner i kommunens sakspapirer. Andre hundremeterskoger finnes ikke på Barkåker. Skogen ligger like ved barnehagen og skolen. Hvis denne skogen bygges ned, må barna heretter gå et godt stykke langt langs vei for å komme til skogs.
Men også voksne bruker «Barkåker Øst» daglig. Hundremeterskogen gir helse og glede til mange. Det har ikke blitt lagt til grunn i kommunens planarbeid, og det er en så grunnleggende feil at
planarbeidet etter vår mening bør rykke tilbake til start. Politikerne må få riktige beskrivelser på
bordet før de kan bestemme at det skal startes planarbeid for utbygging av den siste
hundremeterskogen på Barkåker!