Skallevold rundkjøring. Trafikksikring av stranda.

Til: Vestfold fylkeskommune og Statens vegvesen

Vi ønsker sikre rammer for bussrute 116 og at strandareealene skal være et lett tilgjengelige og trygge for allmennheten.
Vi vil derfor stoppe SVV og VKT sine planer for endestopp og bussparkering i strandsonen.

Omlegging av bussrute 116 med rundkjøring og endestopp ved Skallevoldstranda har ført til uholdbare situasjoner. Daglig må bussjåførene utføre trafikkfarlige og ulovlige handlinger som utsetter de som ferdes i området for stor fare. VKT og Statens vegvesen har konstruert et endestopp midt i en rundkjøring med strandområde, friareal og godt etablert lekeplass som nærmeste nabo. Skallevoldveien er også del av skolevei for både barne- og ungdomsskoleelever og er ikke utstyrt med fortau eller sykkelsti. På det smaleste er Skallevoldveien mot Solliveien under 4,5 m bred, og ikke egnet for busstrafikk.
SVV og VKT ønsker å benytte kommunal grunn til en utvidet bussparkering i strandområdet. Dette medfører færre parkeringsplasser til allmennheten, samt et fysisk gjerde som vil begrense tilgangen til strand- og lekeområdet.

Signeres av: Alle

25.07.2019

Et nylig leserinnlegg i Tønsbergs Blad belyser mye av kaoset på Skallevold for tiden:

27.04.2019

Over fire måneder etter endring av bussruter og opprettelsen av rundkjøring med bussendeholdeplass inne i denne, er situasjonen ikke endret til det bedre. Løsningen som er opprettet er dysfunksjonell, trafikkfarlig, tvinger sjåfører til lovbrudd og er uforståelig for de fleste. Nå skal det avholdes møte mellom partene i begynnelsen av mai der både Skallevold vel, Tønsberg kommune, Statens vegvesen og VKT vil være tilstede.

04.04.2019

VKT og Statens vegvesen feilinformerer Tønsberg kommune ved å si at det ikke lenger er ryggende busser på Skallevold. De feilinformerer også når de sier at problemene skyldes feilparkerte personbiler. Det ble rygget så sent som i går UTEN noen parkerte biler tilstede. Problemene skyldes rett og slett en dysfunksjonell konstruksjon med et bussendestopp midt inne i en malplassert rundkjøring. Det er etter hvert god dokumentert i fb-gruppa "Skallevold rundkjøring".

02.04.2019

Si nei til bussendestopp og bussparkering i strandsonen.

01.04.2019

Følg gjerne Facebook-gruppa "Skallevold rundkjøring" for dokumentasjon av trafikale utfordringer og ulovligheter.
Få varsel på e-post når eieren skriver oppdateringer