JA til gangfelt utenfor hovedinngangen til Høgskolen i Østfold, avd. Halden

Til: Alle som er innom Høgskolen i Østfold, avd. Halden.

I lang tid har høgskolen, både fra den administrative siden og fra studentpolitikken, sett et behov for å få et gangfelt like utenfor hovedinngangen til høgskolen, i Halden. Rett utenfor hovedinngangen går det en ganske trafikkert vei, med fartsgrense 60 km/t hvor biler, busser og tungtransport passerer. På hver side av veien er det busstopp for busser som har stoppested utenfor høgskolen. På andre siden av veien, ved Remmen kunnskapspark, er det bedrifter som høgskolen samarbeider tett med. Høgskolen har også en del møtelokaler der. Problemet oppstår når man skal prøve å krysse veien, særlig for funksjonshemmede.

Vårt argument er at det er umulig å krysse veien for mennesker med forskjellige handikap, særlig rullestolbrukere, men også for folk som går på to bein. I tillegg bryter kantene på hver side med universell utforming i at kanten på den ene siden er 3cm, på den andre siden av veien er den på hele 6cm. For at kanten(-e) skal være innenfor reglementet for universell utforming kan de ikke være høyere enn 2,5cm.

I tillegg er det snakk om tilgang til/fra en utdanningsinstitusjon for høyere utdanning som ALLE skal ha tilgang til. Dermed føler vi også at dette er ekskluderende, på grensen til diskriminerende, ovenfor en stor gruppe mennesker.

Ser DU også dette problemet?
Skriv under!

Signeres av: Alle som har interesse av dette.