Vi er Helsesøstre, ikke "Helsesykepleiere"!

Til: Regjeringen

Regjeringen har 13.09.2018 besluttet å endre navn fra Helsesøster til Helsesykepleier, og begrunner dette med et ønske om å få flere menn inn i yrket, og dermed gjøre tjenesten mer tilgjengelig for unge gutter.

Vi er imot navneendringen fra helsesøster til "helsesykepleier" og vil ha stillingstittelen "helsesøster" tilbake, med alternativet "helsebror"!

Tittelen helsesøster er kanskje gammeldags, men har lange tradisjoner og dessuten tillit blant barn, unge og foreldre. Ungdom vil kanskje heller betro seg til en helsesøster med sine tanker og bekymringer fremfor "helsesykepleier". Vi er prisgitt den tilliten helsesøster har opparbeidet, fra de som faktisk bruker tjenesten.

Helsesykepleier skaper forvirring fordi alle sykepleiere i utgangspunktet jobber med helse. Helsesøstre pleier heller ikke syke, men jobber helsefremmende og forebyggende.

Enn så lenge fungerer jo "helsebror" for noen mannlige helsesøstre. Og fortsatt finnes det mange stillinger med "mann" i tittelen som ikke er oppe til diskusjon... Det er flere menn som er/ønsker å bli helsesøster eller "helsebror" og høyst sannsynlig så velger også de yrket sitt ut fra interesse/engasjement, og ikke stillingstittel.