Beta

Nei til hyttebygging på setervollen på Budor!

Til: Løten Kommune/Hedmark fylke

Løiten Almenning har lagt frem forslag om å bygge hytter på setervollen på Budor (Løtenfjellet).

Denne setervollen har blitt brukt til beitedyr i alle år. Den blir altså godt beitet hver sommer, og vi ser at for hvert år blir beitene der oppe finere og finere. Her kan vi gå ut hyttedøra og rett ut på setervollen for å stelle med dyra. Guttene våre på 7 og 9 år elsker å være på lykja (setervollen) sammen med de. Vi er tredje generasjon som holder denne setervollen i hevd, og all jobben vi legger ned er for den neste generasjon, som alt annet vi gjør hjemme på gården.

Nå vil Løten Almenning ta fra oss lykja på Budor og bygge hytter på den. Lykja ligger rett ved Rondanestien, her vandrer hyttefolket og turister daglig og nyter naturen. Nyter beitende dyr på begge sider av stien. Den "grønne lunge" på Budor må bevares og fortsatt være grønn!! Vi trenger setervollen vår, og vi trenger at det fortsatt er igjen tradisjoner der oppe! Det etiske og gamle blir ruinert om det bygges på setervollen.

Aldri før har det skjedd at Løten Almenning har tatt ei lykje som er i bruk... Hadde lykja vår vært gjengrodd, ubrukt, med ødelagte gjerder kunne vi skjønt det. Men vi passer godt på lykja vår og beitedyra pleier landskapet. Vi kan ikke la dette skje! Setervollen må bevares!

Vil du støtte oss i vår kamp? Da setter vi stor pris på din underskrift! Del gjerne denne med dine venner.
(Underskriftene vil bli sendt inn til Løten Kommune og deretter fylket når vi ser oss ferdige med aksjonen.)

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Mvh. Christian og Marianne!

Signeres av: De som ferdes på Budor, hyttefolk i Løtenfjellet, bruksberettigede, du som er glad i natur og vil bevare gamle tradisjoner.