La Norge være en klar og entydig fredsnasjon

Til: Statsministerens kontor, Forsvarsdepartementet, Utenriksdepartementet og Stortinget

Vi oppfordrer Norges politikere om å være mer restriktive i å involvere Norge militært i andre land, og om å sørge for en bred og grundig offentlig debatt både i forkant av beslutning om slik involvering, og i forkant av opptrapping av eksisterende involvering!

For å få dette til når allierte presser på og tiden oppfattes som knapp, oppfordrer vi til at det allerede nå blir gjort en grundig analysering av langtids konsekvensene av tidligere militær involvering i andre land etter 2. verdenskrig - enten det dreier seg om soldater, annet personell, fly, våpen eller annet - og en grundig analyse av prosessen i forkant som førte Norge til å involvere seg militært, samt en analyse av hvorfor den offentlige debatten før involvering ikke ble gitt bedre plass. Dersom slike grundige analyser allerede eksisterer, ber vi om at gode kortversjoner av konklusjonene lages og blir gitt til alle involverte politikere - og at disse bruker tid på å sette seg inn i dem. På denne måten kan de neste gang stå bedre imot presset fra allierte, eller fra politiske fraksjoner i de involverte landene, samt å sørge for en bred offentlig debatt både før militær involvering, og før enhver opptrapping av slik involvering.

La Norge være en klar og entydig fredsnasjon!