Beta

Forby produkter hvor innholdet av mikroplast skylles ut i avløpet

Til: Regjeringen

Mikroplast er små plastpartikler som gjerne dannes gjennom slitasje på plast som bæreposer og bildekk, men det finnes også i mange av hverdagsproduktene vi forbrukere bruker, som tannkrem eller annen kosmetikk.

I følge naturvernforbundet dannes det rundt 8000 tonn med mikroplast i Norge hvert år. Ca. 50 tonn av dette kommer fra mikroplast som er tilsatt i andre produkter enn kosmetikk, og 4 tonn fra kosmetikk alene (Mepex, 2015).

Denne mikroplasten skylles ut i avløpet og havner til slutt i havet hvor fisk og andre havlevende organismer forveksler det med mat. Et studie av mageinnholdet til havhester på Lista fra 2004 til 2008 viser at 98 prosent av fuglene hadde plast i magesekken (Naturvernforbundet, 2018). Det er også funnet plast i blant annet plankton, muslinger, krabber, fisk, og andre sjødyr.

Derfor er det viktig at vi gjør vårt for å sette en stopper for dette og forbyr salg av produkter som inneholder disse skadelige partiklene. Om ikke det er mulig, burde det være markert på produktet at det inneholder mikroplast slik at vi som forbrukere er klar over hva vi kjøper og utsetter både oss selv og økosystemet rundt oss for. Håper folk ser alvoret i det og at vi sammen kan gjøre verden til et litt bedre sted.

Bibliografi
Mepex. (2015). Miljodirektoratet.no. Hentet fra http://www.miljodirektoratet.no/no/Publikasjoner/2015/Januar1/Sources-of-microplastic-pollution-to-the-marine-environment/: http://www.miljodirektoratet.no/no/Publikasjoner/2015/Januar1/Sources-of-microplastic-pollution-to-the-marine-environment/
Naturvernforbundet. (2018). Naturvernforbundet.no. Hentet fra https://naturvernforbundet.no/mikroplast/: https://naturvernforbundet.no/mikroplast/

Signeres av: Forbrukere