Bussrute

Til: Vestfold og Telemark fylkeskommune

På Rugdtvet bor det nå mange barnefamilier og det flytter stadig fler til området Rugdtvedt/Findal og vi syns det er et veldig dårlig busstilbud her da bussene (P8) går skjeldent og stopper kl 18.40. Da Breviksbrua var stengt så måtte M1 kjøre om e-18 og da var det flere av oss som bor her som fikk være med på den bussen og kunne reise rundt, noe vi syns var veldig bra. Vi har barn i alle aldre her som går på forskjellige aktiviteter rundt omkring både i Bamble og i Porsgrunn, i tillegg til at de vil reise rundt å besøke venner som de har fått på den nye ungdomsskolen på Grassmyr, men det blir vanskelig for oss foreldre å kjøre rundt hele tiden da drivstoff er dyrt, det er mer miljøvennlig å ta buss og det er ikke alle som har førerkort eller kan kjøre pga andre ting. Det er viktig for oss foreldre at barna kan få muligheten til å kunne reise rundt selv med buss slik at de kan få muligheten til å dra ut med venner på kino for eksempel eller bowling eller andre aktiviteter som vi ikke har her på Rugtvedt. På den nye ungdomsskolen på Grassmyr har det kommet både svømmehall og skatepark noe barna her ønsker å benytte seg av, men pga dårlig bussordning så lar det seg ikke gjøre bestandig. Det er bra for barna å komme seg ut å være sammen med andre og det blir veldig vanskelig så lenge det ikke går buss. Det er også vanskelig for ungdommene våre som ikke har mopedlappen til å reise ut både på vidregående skole i Porsgrunn og Skien. Det blir mye bussbytting på de da de må bytte på Stathelle fra P8 til M1 og evt nytt bytte på Skjelsvik til evt M2 eller M3.
Det er også mange eldre mennesker her som ikke kjører bil og føler seg isolert fordi de ikke kommer seg dit de ønsker da taxi er ganske dyrt og det er ikke trygg vei for de å gå rundt Høgenhei. Det går heller nesten ikke buss i helger heller noe som er veldig synd for de som ønsker å benytte seg av buss for å komme seg ut.
Vi ønsker at den ene M1 kan ta et stopp enten ved Omborsnes på Rugtvedt eller rett etter rundkjøringen fra Høgenhei da det er bussstopp der. Vi tror at flere kommer til å benytte seg av en slik ordning da dette er et stort ønske fra oss. Vi ser at i både Porsgrunn og i Skien er det gode busstilbud rundt omkring, dessverre er det ikke like gode busstilbud her hos oss i Bamble.
Vi håper på positive svar fra Dere og en god buss-løsning.