JA til fri norsk natur - NEI til tungindustriområder med vindkraft

Til: Alle

Innbyggerne i Norge krever en folkeavstemning MOT vindkraftutbygging / industriområder i naturen i vårt land.

Vi krever innsyn (§ 100) i all tilgjengelig informasjon om kostnadene om utbygging, fjerning av vindturbinene etc. etter dets brukstid, herunder utbygging av vei og tilbakestilling av naturen slik den var før utbygging.

Vi krever også innsyn og dokumentasjon om HVORFOR vindkraftutbygging i vårt land er aktuelt, herunder sammenlikning av oppgradering av våre vannkraftverk og aktuelt beløp / kostnad samt levetid / funksjonstid. Forskjell på energiproduksjonen fra vindkraftverk og vannkraftverk.

Jfr §§ 106, 108 og 112, forstår vi det slik at vi at vi kan bevege oss fritt i dette område året rundt, men hva med f.eks. vinterstid, med tanke på iskast fra rotorene, er dette informert om? Det er ikke blitt lagt frem informasjon om alt som omhandler mulige miljøskadelige stoffer / fibre i selve vindrotor-bladene og hvordan dette / disse vindturbiner skal fjernes, hva kan gjenbrukes.

Andre mulige hendelser fra vindturbiner:
*De inneholder ca 2.500 liter , herunder hydraulikk- og motorolje. Hva med mulige lekkasjer til grunnen og mulige vann / grunnvannskilder?
*Antennelser?
*Harde vindkast og derved ødeleggelser av rotorblader, hele turbinen faller overende.
*Lydfrekvens fra vindturbinene?
*Kjemikalier og bruk av helikopter for avising av rotorbladene. Kjemikalienes påvirkning av grunnen / plante- og dyreliv samt vann/ grunnvannpåvirkning?

Vi krever innsyn vedr. kostnader før / under bruk og etter, samt mulig fortjeneste til innbyggere / kommune. Hvem eier selve vindmøllene?

Bygges vindturbinene med en investering jfr. de el-sertifikater og nettleie vi er påtvunget å betale? Se forøvrig § 75 pkt. a. og d.
Hvor mye kraft / energi kan skapes med de vindturbinene som planlegges i kommunen? Hva om de nødvendige vannkraftverk blir oppgradert? Hva er forskjellen i kraftproduksjon?

Hva med dyre- fugle- og plantelivet i de aktuelle områdene for utbygging? Hvor mange tonn med insekter blir tatt livet av? Hva med fugler som til og med er på rød liste?

Minner om §§ 2, 49, 92, 108 og 112, hvor naturen skal ivaretas for fremtidige generasjoner. Link til Norges Grunnlov; https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17

Innbyggerne / velgerne KREVER en folkeavstemning i Kongeriket Norge etter at samtlige opplysninger / dokumenter er fremlagt! At kommuner / kommunestyrer har vedtatt utbygging, har ingen verdens ting med denne saken å gjøre da vi henviser til § 49 andre avsnitt særlig, men også til første avsnitt i denne konkrete saken om krav om folkeavstemning på landsbasis.

Viser også til Menneskerettsloven vedlegg 4 (og 6) del 1 art. 1 punkt 1,2 og 3:

1. Alle folk har selvbestemmelsesrett. I kraft av denne rett bestemmer de fritt sin politiske stilling og fremmer fritt sin egen økonomiske, sosiale og kulturelle utvikling.

2. Alle folk kan for sine egne formål fritt råde over sine naturrikdommer og -forekomster, så lenge dette ikke setter til side forpliktelser som følger av internasjonalt økonomisk samarbeid, basert på prinsippet om gjensidig nytte og folkerettens regler. Ikke i noe tilfelle må et folk bli berøvet sitt eget eksistensgrunnlag.

3. Konvensjonspartene, deriblant de stater som har ansvaret for administreringen av ikke-selvstyrte områder og tilsynsområder, skal arbeide for å virkeliggjøre folkenes selvbestemmelsesrett, og skal respektere denne rett i overensstemmelse med bestemmelsene i De forente nasjoners pakt.

Gjerne kopier og lag din egen kampanje for å kreve folkeavstemning i din egen kommune.

Gjerne kommenter med flere negative resultater etc. vedr. vindkraft i kommentarfeltet.

Med vennlig hilsen med ønske om at innbyggernes / velgernes flertallsvilje skal være styrende for alle saker i kommuner, fylker og landet som helhet!!;-)Ingar

Mobil: 458 62 229 eller 951 55 265

Signeres av: Alle