Avlys eksamen for tiende (2007)

Til: Regjeringen

Dette året har mildt sagt ikke vært bedre enn de forrige, i år har det blitt både krig, apekopper, lærerstreik og ikke minst covid-19. Covid-19 har i år som mange år tilbake forårsaket flere klassetrinn inkludert nåværende tiendeklasse å miste viktig utdanningspensum. Sykdom, fare for smitte og andre omstendigheter har forårsaket at ekstreme mengder elever har gått glipp av mye skole, og viktig skolepensum.

Vi har alle erfart, og husker nok litt av hjemmeskolen. Dette var kanskje bedre for noen, mens andre føler muligens de har gått glipp av flere år skole. Hjemme er kanskje for deg din trygghet, men for alle er det dessverre ikke sånn. Med dette ble kanskje en allerede hard hverdag, litt ekstra vanskelig når 'skolehverdagen' brått ble fylt med mulig rus, sykdom, alkohol, vold og andre ting kan ha vært en del hjemme.

Som sagt, mye pensum ble mistet. Derfor har vi sammen med resten av ungdomsskoleelevene, og lærere snakket om hvordan ingen føler seg klare for eksamen. Første eksamen ble avlyst i 2020, for 04'erne, de ble rammet hardt. Men vi som kom fra barneskolen til ungdomsskolen mistet så og si hele 8/9 klasse, fra syvendeklasse på barneskolen til å så hoppe rett opp i tiende, og plutselig være eldst på skolen ble et stort steg. Dette steget var krevende for mange, og flertallet føler nok de har hengt/henger lenger bak enn andre.

Eksamen kan både dra snittet opp, eller ned. Men det at årets tiendeklasse-elever har fått minimale mengder undervisningsgrunnag gjør at kullet samt enkelte lærere føler vi ikke er klare til eksamen.

Er du enig? Skriv under!!

Signeres av: Alle som mener det er gått enda et år med for mye mistet lærerverk