HUMAN -ETISK FOLKEPARTI

Til: HUMAN ETISK FOLKEPARTI

I dag er velferdsstaten under enormt press. Men det er også jordkloden. Vi bør derfor arbeide for en velferdsmodell som viser vei mot en bærekraftig samfunnsøkonomi, økologisk balanse, rettferdig fordeling og reelt demokrati. Borgerlønn kan være reformen vi trenger. En kort introduksjon:
- Borgerlønn innebærer at en rekke behovsprøvde eller vilkårsregulerte ytelser erstattes av et grunnbeløp som utbetales betingelsesløst til hver enkelt borger. Den er universell og beløpet blir ikke avkortet som følge av annen inntekt. Vanligvis blir borgerlønn forbundet med en grunninntekt som er høy nok til at man kan leve et verdig liv.

En vei ut av tidsklemma :
Det finnes mange gode argumenter for borgerlønn. Den er en effektiv fordelingsmekanisme, den gir en mulighet til å få slutt på fattigdommen og som en ekstragevinst får man en kraftig reduksjon i byråkratiet.
Den gir endelig reell frihet for alle til å velge hva de vil bruke tiden sin på.
- Tryggheten som denne inntekten gir kan føre til økt kreativitet og innovasjon, det blir mindre risikabelt å forsøke seg på egne ideer og prosjekter.
- Og for mange kan den være en vei ut av tidsklemma, særlig småbarnsforeldre ønsker mer tid med sine barn. Man kan velge tid framfor økt konsum.

- I konvensjonell økonomi, er verdien av varer eller tjenester dømt på grunnlag av deres direkte eller indirekte nytte for mennesker.
- En kjerneforutsetning for den konvensjonelle økonomien er at enkeltpersoner og selskaper søker å maksimere sin profitt i markedet.
- Dette systemet er tilnærmet inflasjonsfritt og ble designet og brukt av politikere som : Kong Henrik den 1 av England rundt 1100 -1135 - Benjamin Franklin i 1700 i Amerika ,
og de lokale politikere på øya
Guernsey i den engelske kanal (1816-1958)

- Folk som hadde de viktige "nøklene " klart foran seg.

DIREKTE -DEMOKRATI :
Direkte demokrati er en demokratisk styreform der folket direkte har rett til å være med på å fatte beslutninger, uten å arbeide innenfor rammene av et representativt styresett.
Avhengig av hvordan systemet er organisert, kan folket være med på endre og vedta nye lover, stille mistillitsvotum og gi dom i rettssaker.
Innlemmelse av Direkte Demokratiet i Grunnloven
HEFO vil endre Grunnlovens §49 fra at Stortings -Representanter velges internt til Juridisk Bindende Folkeavstemninger via Direkte Demokratiet -
-For å sikre Norge som en fri og selvstendig Nasjon!
Dagens Lovtekst lyder som følger :
" Folket utøver den Lovgivende -Makt ved Stortinget.
"Stortingets Representanter velges gjennom frie og hemmelige valg.
Forslag til Ny Lovtekst :
"Folket utøver den lovgivende Makt via: *Direkte Demokrati -
Direkte Folkestyre & Juridisk Bindende Folkeavstemninger.
*Med denne lovteksten vil Norge bli konstituert som et Direkte Folkestyre, samtidig som folket vil bli konstituert som Norges Lovgivende Makt.
Og De Juridisk Bindende Folkeavstemningene blir konstituert som *Folkets Styringsverktøy.
- Derfor nytter det ikke å proklamere NEI til EU, ut av EØS, bindende folkeavstemminger etc. om ikke denne ideologien er rotfestet og programerklært.

REPUBLIKK :
HEFO ønsker at Norge skal være en grunnlovfestet republikk etter modell ifra Sveits. Dagens monarki avskaffes, og en republikansk styreform innføres.
Dette innebærer også at parlamentarismen avskaffes, og at det opprinnelige maktfordelingsprinsipp i Grunnloven av 1814 gjeninnføres.
-HEFO ønsker at :
Stortinget skal ha den lovgivende og bevilgende myndighet, og at presidenten skal ha den utøvende myndighet.
HEFO vil også at den dømmende myndighet det vil si domstolene, skal være uavhengige både av president og Storting.

-Denne maktfordelingen mellom lovgivende, utøvende og dømmende myndighet er den beste garanti for å hindre at staten begår overgrep mot borgerne.
-HEFO er altså motstander av Johan Sverdrups ønske om å samle «all makt i denne sal».
3. Maktfordelingsmodellen innebærer at dommere i Høyesterett skal utnevnes av presidenten, for å sikre domstolenes uavhengighet må disse godkjennes av Stortinget.
-Dommere i lavere rettsinstanser skal utnevnes av et kollegium administrert av Høyesterett.
Domstolene skal bl.a. sikre at lover ikke anvendes i strid med Grunnloven, samt at presidenten og offentlig forvaltning ikke gir pålegg uten hjemmel i lov.
“ Den lovgivende forsamling, og republikkens president, skal velges av folket.
Presidenten utnevner selv sin regjering. Siden presidenten er direkte valgt av folket, skal ikke nasjonal-forsamlingen kunne avsette presidenten slik den kan i et parlamentarisk system : Presidenten må være dømt i Riksrett for å kunne avsettes.
- HEFO er tilhenger av folkestyre med desentralisert politisk makt og avgjørelse i folkevalgte organer, men er motstander av demokrati forstått som ubegrenset flertallsstyre.
Slikt Demokrati er det samme som Flertallsdiktatur.

Signeres av: Det Norske Folk

15.12.2020

Få varsel på e-post når eieren skriver oppdateringer