sommeråpent sfo på Orkanger barneskole

Til: alle med små barn i Orkdalsskolen

Kjære medforeldre – støtt vårt opprop for sommeråpent SFO!

FAU ved Orkanger barneskole har fått gjentatte henvendelser fra foreldre som ikke er tilfreds med dagens åpningstider på sommeren i SFO. Sommeren 2014 var SFO stengt nesten 4 uker sammenhengende i juli. FAU ved Orkanger Barneskole opplever at dagens åpningstider ikke ivaretar de reelle behovene dagens brukere har. Og vi ønsker å se på mulighetene for lengre sommeråpning med ulike alternativer. Det er ikke behov for et fullt tilbud, og vi ser det som hensiktsmessig å samarbeide mellom skolene om dette. Sommeråpent SFO kan godt være et tilbud som dekker hele kommunen. Sommerstengt SFO skaper utfordringer for mange barnefamilier. Det er fornuftig at barna får tre uker sammenhengende ferie, men vi mener det bør være mer fleksibilitet i forhold til når disse tre ukene tas ut. Barnehagene i Orkdal har i mange år hatt tilbud på sommeren, og vi mener det viktig at SFO også har det.

Vi legger følgende til grunn for ønsket vårt:

* De største arbeidsplassene i vår kommune er innenfor industri og omsorg. Orkdal kommune har valgt å profilere seg som industrikommune, og har lagt ned en innsats for økt kompetanse inn i omsorgsyrker gjennom en satsning på rekruttering av sykepleiere. Hvis kommunen mener alvor med dette så bør det legges til rette for at yrkesaktive foreldre med kompetanse som kommunen verdsetter høyt bosetter seg i kommunen.

* Sommerstengt SFO oppleves som en lite sosial ordning. Foreldre med høy inntekt vil ha bedre muligheter for selv å dekke utgifter til barnepass, familier med lav inntekt har ikke denne fleksibiliteten, det vil dermed kunne påvirke disse familienes muligheter på arbeidsmarkedet.

* I Orkdal er hovedtyngden av arbeidsplassene våre i yrker som krever skiftarbeid. Både i industri og omsorgsyrker. Det betyr at mange foreldre jobber turnus, og at man i mindre grad har mulighet til å påvirke arbeidstiden sin, når ferie skal tas ut, om familien kan få ferie samtidig, eller om ferien avvikles når SFO er stengt. Kommunen bør legge til rette for at barnefamilier kan ta ut ferie samtidig. Sommerstenging av SFO er dermed en lite familievennlig ordning.

* Sommeråpent SFO kan ses som et godt forebyggende psykososialt tiltak. Vi mener derfor det er viktig at kommunen bør legge til rette for at barnefamilier kan ha ferie samtidig.

FAU opplever at det ikke er politisk vilje til å ha sommeråpent SFO. På tross av flere henvendelser har vi ikke nådd fram. Derfor sender vi nå ut en invitasjon til å bli med på oppropet for sommeråpent SFO. Vi ønsker å få saken opp til politisk behandling i kommunestyret via «minsak.no». Dette krever imidlertid underskrift fra 2% av innbyggerne i Orkdal, eller minimum 300 underskrifter, vi håper derfor at du/dere med din/deres underskrifter kan være med å jobbe for å få en mer brukertilpasset åpningstid ved SFO i Orkdalsskolene. VI TRENGER DIN/DERES STØTTE!