Støttekampanje MOT nedleggelse av det tegnspråklige førskoletilbudet, Kattungen, i Ørebro!f

Til: Førskolenämnden, Örebro

Norges Døveforbund ønsker å vise sin støtte til foreldre og organisasjoner for døve og hørselshemmede MOT nedleggelse av tegnspråklige førskoletilbudet, Kattungen, i Ørebro! Døve og hørselshemmede barn, barn av tegnspråklige og andre som bruker tegnspråk benytter i dag tilbudet i Kattungen.

Dette førskoletilbudet har eksistert på samme sted som Birgittaskolan (skole for elever med undervisning på svensk og svensk tegnspråk) i 25 år. Nå har kommunen bestemt at dette tilbudet skal flyttes til en annen barnehage på et annet sted i Ørebro. Mange av barna som i dag benytter barnehagetilbudet I Kattungen skal over på Birgittaskolan. Tegnspråkmiljøet rundt førskolen og skolen er derfor veldig viktig å beholde.

Flyttingen av tilbudet, og dermed nedleggelsen av tilbudet i tilknytning til Birgittaskolan, har skapt stor store protester i Ørebro, som selv har erklært seg som Europas tegnspråkhovedstad. Foreldre og organisasjoner er sterkt imot flyttingen fordi det ødelegger tegnspråkmiljøet og de er redd for at tegnspråkkompetansen ikke blir ivaretatt.

Et av kommunens argumenter er at lokalene er for dårlige. Et annet argument som har kommet fra forvaltningshold er at det er for mye tegnspråk i Kattungen. Foreldrene og organisasjonene er ikke tatt med i prosessen, og heller ikke hørt etter at informasjon om planene ble kjent.

Barn kan aldri få for mye tilgang til språk! Men språkkompetanse og –miljøer tar lang tid å bygge opp. Det vet vi også her i Norge! Ørebro er HELDIGE som har et godt helhetlig opplæringstilbud for tegnspråklige barn, førskole- og skoletilbud. Dette bør de ivareta, ikke ødelegge!

Norges Døveforbund støtter foreldre og organisasjoner i deres NEI til nedleggelse av det tegnspråklige førskoletilbudet i Kattungen og oppfordrer deg til å gjøre det samme ved å underskrive denne kampanjen. Underskriftene vil bli overlevert ved demonstrasjonen som vil finne sted i Örebro 17. juni.