Ja til NM i styrkeløft uten utstyr

Til: Norges Styrkeløftforbund

Styrkeløft består av styrkeøvelsene knebøy, benkpress og markløft og organiseres i Norge av Norges Styrkeløftforbund og er underlagt Norges Idrettsforbund og International Powerlifting Federation. Reglene tillater bruk av hjelpeutstyr som knebøy- og markløftdrakt, stramme knebind og benkpresskjorter som muliggjør at man løfter mye mer enn hva som er mulig uten. Bruk av dette utstyret har vært endel av styrkeløft i mange år, men nå har flere land arrangert offisielle utstyrsfrie, såkalt klassiske, nasjonale styrkeløftmesterskap og verdensorganisasjonen som NSF skal følge arrangerer VM og EM. Tidligere var det nesten ingen som løftet uten hjelpeutstyret i styrkeløft selv om det var fullt lovlig å delta på alle stevner på denne måten, men etter at løfting uten dette utstyret fikk en markering i form av en liten stjerne i stevneprotokollene, normal praksis blir mer og mer at man løfter uten utstyret på julestevner og verdensorganisasjonen arrangerer VM så har antallet løftere som løfter uten utstyr blitt større enn de som løfter mer. Og dette selv når det kun er svært få lokale stevner som er forbeholdt konkurrering uten utstyr og et NM ikke eksisterer og først pr. 1.1.2014 kan man få registrert offisielle rekorder. Forbundet og klubbenes ledere er svært restriktive mot å la den delen av sporten som virkelig har satt fart på rekrutteringen få like vilkår som den typen styrkeløft som bruker utstyr. Rekruttering og godt, stort omdømme med god mediadekning er det man jobber for, men man satser mere på det som har vært enn den delen som virkelig har bidratt til rekrutteringen som har vært de siste årene, som har tatt helt av i øvrige land fordi sporten er så liten med så få utøvere. Selv om det altså er VM i utstyrsfritt styrkeløft og det er flere nasjonale løftere som løfter uten utstyret både i Norge og flere andre land, så er det kun de som satser med utstyr som får støtte og reisegodtgjørelser. De som ønsker å delta på VM uten utstyr må betale alle kostnader fra egen lomme og landslagstreneren blir sittende hjemme når utøverne kjemper for flagget. Vi vet det er mange som har sluttet med styrkeløft pga. hjelpeutstyrets posisjon i idretten og vi vet det er mange uorganiserte løftere (mosjonister på treningssentre rundt omkring) som aldri har vurdert å begynne med styrkeløft i organiserte former på grunn av samme grunn og det manglende tilbudet for utstyrsfri løfting. Alle diskusjoner og debatter angående det å få like rettigheter mellom de som løfter med og uten utstyr i styrkeløft, det å få et norgesmesterskap uten utstyr i styrkeløft på lik linje som at øvelsen stavhopp og høydehopp har hvert sitt NM, foregår normalt sett mellom styrkeløftere og da er et av motargumentene mot NM i utstyrsfri styrkeløft at sporten er for liten til at vi kan ha to NM. Ved å skrive under på denne underskriftskampanjen så viser du din støtte for utstyrsfri løfting slik styrkeløft i sin mest opprinnelige form var ment å være før manglende regelverk gjorde at utøvere fant metoder for å løfte mere vekter som senere ble implementert som endel av regelverket. Du vil vise at vi ikke bare er 700-800 styrkeløftere i dette landet, men at vi er flere tusen som forbundet og klubbenes ledere ikke ser fordi de venter på at utøverne skal melde seg inn i klubb og vise interessen sin ved å faktisk løfte på stevne. Noe som selvsagt er utopisk da mannen i gata ikke har noen ambisjoner om å debutere nesten som en politisk demostrant. Det er forbundets oppgave å legge til rette for utøverne ; ikke utøvernes plikt å vise behovet. Ved å signere her viser vi norsk styrkeløft at vi ønsker like vilkår for utstyrsfri løfting. Ønsker man ellers å bidra oppfordres det med å melde seg inn i klubb snarest og bli med på Nasjonalt mesterskap (uoffisielt NM) i utstyrsfri løfting som arrangeres av Oslo Styrkeløftklubb 29.-30.mars.