La fastlege Annette Horstmann bli i Nærøy

Til: Nærøy kommune

Annette vil jobbe i to kommuner
Lege Annette Horstmann vil bli i Nærøy, og har lovet sine pasienter å være der for dem. Ønsket er å kombinere med praksis i Namsos, noe Nærøy kommune ikke ønsker å åpne for.
KOLVEREID: Horstmann etablerte seg på sensommeren i praksis ved Kvartalet legekontor i Namsos, etter gjennom flere år å ha vært tilknyttet Nærøy legekontor.
Utfordringa opp mot Nærøy kommune er at legen har fått klar beskjedl om at hun må jobbe fem dager i uka på Kolvereid, eller si opp det aktuelle arbeidsforholdet.
Med 1.300 innbyggere på lista per i dag oppfatter legen, opprinnelig fra Tyskland, situasjonen som litt vanskelig – samtidig som det på det sosiale mediet Facebook er uttrykt klar støtte til legen og fagpersonen Annette Horstmann.
– Det er et engasjement som jeg setter stor pris på. I en vanskelig situasjon varmer det hjertet at pasientene iallfall vil beholde meg, sier Horstmann – som for egen del har lovet aktuelle pasienter å være i Nærøy for dem.
Av de fem fastlegene i Nærøy er hun den som har flest på sin liste, 1.300 innbyggere og ingen ledige plasser med tanke på eventuelt bytte.

Forslag til løsning:
Hennes forslag er å ha to kontordager i Namsos og videre jobbe lange økter i Nærøy for å fylle timebehovet.

– Dette er noe som trolig fungerer, da det ikke er kø for å få en konsultasjon. Dette gjør jeg for mine pasienter, men også for at mitt fravær ikke skal være belastende for mine kolleger, sier Horstmann. Hun har om lag fem års tjeneste bak seg i Nærøy.
En avgjørende grunn for at hun vil fortsette i Namsos, er at legen får mange tilbakemeldinger om at dette er et ønsket tilbud i Namdalen; samtidig som Annette Horstmann får vedlikeholdt sin spesialitet som er gynekologi og kvinnesykdommer.
Trives godt i Nærøy...
– Å måtte avbryte etableringa i Namsos på grunn av dette vil føre til en vanskelig arbeidssituasjon i Nærøy, signaliserer 56-åringen.

– Mitt ønske er å «bli gammel» i Nærøy. Jeg trives med både med pasientene og ikke minst Nærøy som bosted og helhet. Men slik situasjonen nå er, risikerer jeg å måtte selge huset som jeg bygde for to år siden, hvis kommunen holder på ei linje som gjør at jeg må slutte, sier lege Annette Horstmann.

Samler her underskrifter for at kommunen bør/må åpne for en slik løsning som er beskrevet her i denne artikkelen. Alle er vi vel tjent med en lege som er stabil og ønsker å yte sitt beste for pasientene sine her i kommunen. Det er da vel nok gjennomtrekk av leger på legekontoret her fra før, og har vi noen garanti at det vil komme en ny og stabil lege hit igjen. Hvor er fornuften oppi alt dette her, Annette Horstmann har jo tross alt en bredpektret kompetanse som hun ønsker å vedlikeholde, noe som igjen kommer både kommunen og oss pasienter/kunder tilgode. Så helse og sosialsjef Marit Pedersen TA TIL FORNUFT NÅ!