Bevar Paulus kirke!

Til: Alle som ønsker en fortsatt levende kirke i Birkelunden.

Skriv under og delta i kampen for å bevare Paulus kirke på Grünerløkka!

En kald natt i mars falt fem tunge mursteiner ned fra taket i Paulus kirke.
Folket på Løkka hadde nok englevakt for heldigvis ble ingen drept.
Nå håper vi på et under – at vi får midler til rehabilitering av Løkkas katedral!

Mandag 27.mai kl.19.00 var det Folkemøte i Paulus kirke for å vise det store engasjementet som finnes for kirken. En rekke appeller fra både lokale politiske, og kirkelige aktører ble holdt, og et lite stykke av kulturaktørene i Paulus kirke viste seg frem, med bl.a. Nordic Voices, et av landets ledende Vokalensemble og kirkens eget kor Paulikor, jazzmusiker Tord Gustavsen og Linn Skåber.

Paulus kirke har vært, og er et viktig kulturbygg og samlingssted i bydelen i 130 år. Kirken er fredet utvendig og er en del av en arkitektonisk helhet i Birkelunden.

Tusener av mennesker har vært innom på gudstjenester, i forbindelse med dåp, bryllup, begravelser, kor, temakvelder, babysang, eldre treff og mye, mye mer. Kirka er også kjent for sin åpne og inkluderende profil, der man er velkommen uansett bakgrunn, politisk ståsted, legning eller etnisitet.

Paulus kirke er en populær konsertkirke med en rekke ulike konserter gjennom året. Små ensembler til store kor som f.eks. Sølvguttene holder konserter hos oss. Kirkerommet gir en god akustikk og kirka har også et av byens beste kirkeorgel.

Det står i en gammel salme «kirka den er et gammelt hus, står om enn tårnene faller», men det er vi ikke sikker på… I mars raste det altså fem mursteiner ned fra taket utvendig.
Byens befolkning hadde trolig englevakt for ingen ble drept av steinene. Nå er imidlertid kirken gjerdet inne, og vi har jerntunneler til inngangene av sikkerhetshensyn. Dette er en prekær, midlertidig løsning, og kirken trenger midler til rehabilitering snarest mulig.

Vi håper på forståelse for betydningen av å ha en åpen, inkluderende og levende kirke midt på Løkka, og vi håper på et under – nemlig at det bevilges midler til rehabilitering av kirken på neste års Oslo –budsjett.

Oddrun Remvik, menighetsrådsleder i Paulus menighet
Per Østvold, leder for bydelsutvalget på Grünerløkka