Bussaksjon: Bedre tilgjengelighet for synshemmede

Til: Politikere, busselskap, synshemmede og alle andre som vil støtte en god sak

Se for deg at du er avhengig av hjelp fra tilfeldig forbipasserende for å få lest opp bussnummer, eller at du må innom hver enkelt buss som står på holdeplassen for å kunne vite hvilken buss du skal være med for å komme deg til for eksempel skole eller jobb. Dette kan ta tid, og når du endelig har fått den informasjonen du trenger, har bussen din kjørt fra deg. Dette er hverdagen for veldig mange blinde og svaksynte i større norske byer der det ofte kan stå mange busser på rad på en holdeplass.

Norges Blindeforbunds Ungdom region Midt-Norge mener at dette er en uholdbar situasjon. Det er svært slitsomt og tidkrevende å gå gjennom denne prosessen hver gang man ønsker å benytte seg av kollektivtransport.

Derfor vil vi at det skal være like tilgjengelig og effektivt for alle å benytte seg av kollektivtilbudet. Dette innebærer en snarlig løsning på denne utfordringen. Vi ønsker først og fremst et annonseringssystem som auditivt og elektronisk gir beskjed om hvilke busser som til enhver tid ankommer holdeplassene. Dette kan la seg gjennomføre ved montering av høyttalere på utsiden av alle busser som ved hjelp av GPS-system aktiveres når bussen ankommer hver enkelt holdeplass. Vi ønsker også en utbedring og en tilgjengeliggjøring av sanntidssystemer slik at det blir enklere også for synshemmede å holde oversikt over når de ulike bussene nærmer seg holdeplassen.

Vis din støtte for vår sak ved å delta på vår underskriftskampanje!