Innføring av lydighetstitler i NKK

Til: Hundenorge

Kjære NKK,
jeg vil med dette, på vegne av alle som har skrevet under, komme med en oppfordring til dere.

Vi ønsker at det innføres et tittelsystem i lydighet, slik at lydighetstitler kan registreres etter 3 førstepremier i hver klasse. Vi mener dette kan bringe mange positive aspekter til sporten:

Flere ekvipasjer:
Når det blir lettere å oppnå mellomtitler vil formodentlig flere prøve seg i sporten. Man vil sannsynligvis også se et enda større spekter av raser enn det som er i dag. En tittel fungerer som god motivasjon for mange.

Fremming av hundetrening:
Med flere startende ekvipasjer vil flere trene og aktivisere hundene sine, noe som kommer under NKK’s formål: ”NKK har til formål å ivareta hundens og hundeholdets interesser i Norge, samt å bidra til å fremme positive aktiviteter med hund og utviklingen av den enkelte hunderase.”

Bedre kvalitet i klassene:
Når man starter minst 3 ganger i hver klasse for å oppnå førstepremiering vil man erverve mer rutine og trygget i de lavere klassene før man avanserer i klassene, og dette vil være med på å heve kvaliteten på hver enkelt ekvipasje så vel som klasse.

Stamtavleberettigede titler:
Dersom en hund har oppnådd en stamtavleberettiget tittel er det lettere å bevise hundens resultater. Det ligger mange timers trening bak en førstepremiering i klasse 1 også.

Mer penger til NKK:
Når både flere ekvipasjer starter, og hver ekvipasje starter flere ganger i hver klasse vil dette resultere i høyere inntekt til NKK.

Et tidligere argument fra NKK har vært at det blir for mange titler å holde styr på. Vi foreslår derfor at den tittelen som veier mest kan overskrive foregående titler. Vi mener dessuten at en tittel i de lavere LP klassene kan sidestilles med juniortittel i utstilling. Siden Sverige og Finland allerede opererer med slike titler ønsker vi også at titler oppnådd i disse landene godkjennes i Norge, slik en utstillingstittel ville ha gjort. Vi foreslår samtidig at liknende mellomtitler opprettes for agility og bruks, og påpeker at RIK allerede har titler fra de laveste klassene.
Vi håper dere på nytt vil vurdere å innføre disse titlene.

Med vennlig hilsen Therese F. Wyller, på vegne av treningsglade ekvipasjer i Norge!