Prisene hos kjøreskolene må ned!

Til: Kjøreskolene og ansvarlige for trafikal opplæring

Nå må prisene for førerkort slutte å stige!

Jeg er i skrivende stund 25 år, og når jeg tok førerkort i 2005. Den gang betalte jeg totalt 9600,- for min trafikale opplæring, med totalt 2 kjøretimer.

Hvis man skal ta førerkort på bil, klasse B, koster i dag det minimum 20 000 kroner
(21080 hvis man regner 1 kjøretime og KUN det obligatoriske, reff ABC trafikk skole (http://www.abctrafikkskole.net/priser))

Hvis man skal ta førerkort på motorsykkel, klasse A, koster det minimum 15000. Dette er uten oppkjøring og kjøretimer, kun obligatorisk.(http://www.dinkjoreskole.no/motorsykkel)

(Legg merke til at dette er priser fra 2 tilfeldige kjøreskoler, den første som kom opp når jeg søkte det opp.)

I mine øyne er 825 kroner en skyhøy timespris for klasse A, sammen med 600 kroner timen for klasse B.

I Norge er det nødvendig å ha førerkort, så enkelt er det bare. Vi kan bruke offentlig transport så langt det går, og hvis du bor i Oslo, Trondheim eller Bergen er det vel og fint. Hvis du derimot bor litt på landsbygda der bussen går 4 ganger i døgnet er det litt verre når man skal til og fra skole, arbeid, butikk eller andre ting. Jeg mener disse prisene må ned, uten at det går på bekostningen av dyktige sjåfører.

Ikke alle som fyller 18 år har anledning til å hente ut 20000 til førerkort, og hvis man ikke har noen å øvelseskjøre med blir det veldig fort mer. Jeg synes det er uhørt at ting har blitt så dyrt så fort. Pris stigningen kommer av at det er blitt veldig mye mer obligatoriske aktiviteter samt en mye høyere timespris.

Når det gjelder førerkort klasse A innser jeg at dette er en luksus og ikke en nødvendighet. Men jeg tror det er mange som meg som har en drøm om å kjøre motorsykkel. Fortell meg gjerne hvorfor prisene pr kjøretime på motorsykkel er over 30 prosent høyere enn på bil?

Jeg kan ikke være den eneste som reagerer på dette, og jeg mener noe bør gjøres. Hva som bør gjøres overlater jeg til noen andre.