Skole for alle - også asylbarn

Til: Rogaland fylkeskommune

Ifølge FNs barnekonvensjons artikkel 28 har barn rett til utdanning, og videregående opplæring skal være tilgjengelig og oppnåelig for ethvert barn. I følge barnekonvensjonens artikkel 1 er alle mennesker under 18 år barn og i følge artikkel 2 skal staten sørge for at alle barna i deres jurisdiksjon får sine rettigheter innfridd, uten forskjellsbehandling av noe slag. Barnekonvensjonen er en del av norsk lov. Likevel har ikke barn som bor i asylmottak rett til å gå på videregående skole i Norge, staten lar det være opp til fylkeskommunene.

I Rogaland er det den enkelte videregående skolen som avgjør om ungdommer som bor i mottak får tilbud om plass der eller ikke. Vi krever at Rogaland fylkeskommune skal la ungdommer som bor i asylmottak få rett til videregående opplæring på lik linje med andre med ungdomsrett.

Å få gå på videregående skole er åpenbart bra for ungdommene. Å gå på skole trekkes stadig frem som bra for integreringen. Dessuten er verken Norge eller ungdommene tjent med at ungdommene ikke har noe konstruktivt å gjøre mens de bor i mottak, tvert imot vil det øke faren for at de begynner med kriminalitet. Det viktigste er likevel at en utdanning utover grunnskole vil være bra for ungdommene, og noe de vil ha nytte av uavhengig av om deres fremtid blir her eller der.

Stå sammen med Stavanger Press, og krev at alle skal få rett på videregående opplæring.