Nei til vindmøller på Brungfjellet, Eggafjellet (Storreinsfjellet) og Åsafjellet.

Til: De berørte kommunene, NVE, Trønderenergi og Miljøverndepartementet.

Dette er et stort området som dekker store areal i Klæbu, Melhus og Selbu. Alle disse tre kommunene ligger i innlandet i Sør Trøndelag. Områdene grenser til Midtre Gauldal kommune i sør. Bare på Brungfjellet er det planlagt 9,7 kvadratkilometer med utvidelsesmulighet sørover. Veien som må bygges for å komme inn til områdene er lang, pluss at eksisterende vei må utbredes.

Hvorfor bør vi si nei?
- Vindmøller leverer kraft til nettet i gjennomsnitt 2,7 mnd av årets 12 mnd.
- Vindmøllerparker som bygges er for det meste subsidiert av staten, og vi brukerne må betale i form av økt strømregning. Bare for Trønderenergi kunder et påslag på rundt 400,- kr i kvartalet. Dette for å få bygd ut nettet som behøves.
- Bak konsesjonssøknaden står et tysk selskap, Zarepta. Skal vi selge vår jord til tyskerne, og i tilegg betale for det over strømregninga vår.
- Alle områdene og planlagt vei er rik på kulturminner, trolig også samiske.
- Alle områdene ligger innenfor eller i nærheten av INON områder (inngrepsfrie områder i Norge, altså villmark).
- Områdene har idag mye småvilt. Ryper og trolig andre hønsefugler skyr vindparker.
- Hørbar og ikke-hørbar støy fra vindmølleparker er stor, og de fleste opplever det som forstyrrende. (gjelder dyrene også).
- Trondheim som norges tredje største by, er den byen i landet som har minst villmark. Med utbygging av disse områdene mister Trondheims befolkning ennå mer av mark de kan bruke.
- Ferdsel i vindmølleparker er på eget ansvar da faren for iskast er stor, sikkerhetsonen er på 400 meter. Faren for iskast øker på innland, sammenlignet med kyst.
- Fugler blir ofte fanget inn i turbulensen som vindmøllene skaper, dette resulterer i død. Bare på Smøla har 9 havørn mistet livet siden august til ut desember i 2011 (kappet i to).
- Vindmøller fra stuevinduet fører til verditap på eiendom.
- Denne planlagte utbygginga er idag i et stort sammenhengene område fra vest til øst. Det er idag mulighet å gå på ski fra Flåmarka i vest til Sylene i øst uten å møte infrastruktur. Et av de få områdene i landet vårt der du kan krysse Norge fra vest til øst.
- Vi kjenner ikke til det biologiske mangfoldet i de planlagte vindmølleparkene.