Vi vil ha en trygg skolevei

Til: Kommunen, Fylke og Vegvesen!

Riksvei 110 - Oldtidsveien eller ulykkesvei?
Hva gjøres for å redusere ulykkesrisikoen på veien mellom Skjærviken og Begby? Alle tungtrafikkulykkene som har vært de siste årene burde ha fått både ansvarlige myndigheter, samt politikere til å forstå at denne veien ikke er egnet til den store trafikken som utgjør en enorm risiko for alle veifarende I området. Her kan vi dokumentere at tunge kjøretøy (lastebiler og trailere) til stadighet kjører ut, og det er bare tilfeldigheter som har gjort at en eller flere katastrofale hendelser hittil er unngått. Veien er rett og slett ikke bygd for denne typen trafikk. Denne delen av riksvei 110 ble bygd på 30 tallet som krisearbeid, grunnet stor arbeidsledighet. Frem til slutten av 50 tallet var det ikke lov å kjøre med tunge kjøretøy på denne veien. På 50 tallet var det kun lastebilen til Felleskjøpet på Stange i Hedemark som fikk kjøre denne strekningen med dispensasjon. Begrunnelsen for den restriktive holdningen var at veien ikke ville tåle belastningen av tunge kjøretøy. Det er derfor et paradoks at det plutselig var fritt frem for alle former for tungtrafikk. Men vi ser jo følgene av myndighetenes unnfallenhet, nå er vi snart oppe i en alvorlig utforkjøring i uka og det er alvorlig. I flere av de siste tilfellene er lysstolper knekt som fyrstikker og slengt inn på gangveien. Det er bare tilfeldigheter som har gjort at ingen har blitt alvorlig skadet av disse kjøretøyene eller de knekte stolpene. Da en trailer med henger kjørte ut og slengte en stolpe innover gangveien ved Vispen fredag 10 juni var det flere barn som oppholdt seg like ved ulykkesstedet.
Etter den siste utforkjøringen ved Hunngårdene på Hunnsletta som skjedde på kvelden onsdag 21 september, ble en av beboerne hardt skadet på grunn av hendelsen. Han kom syklende og skulle på jobb tidlig på morgenen torsdag 22 september, og traff halvdelen av en telefonstolpe som lå på gangveien og som ikke var blitt fjernet fra etter ulykken. Han falt stygt og fikk et kutt i hodet, brakk kragebeinet og fikk brudd i seks ribbein. Han er sykemeldt og må opereres for skadene. Det var enda en som syklet denne morgenen og traff stolpedelen, men hun var heldig og slapp unna med lettere skader. Stolpen ble ikke fjernet fra gangstien før langt ute på formiddagen.
Nå er tålmodigheten til beboerne i Skjærvikenområdet over, og vi forlanger at det iverksettes fornuftige tiltak for å bedre sikkerheten på denne strekningen. Som et første skritt starter vi denne gruppen på Facebook slik at alle som bryr seg kan støtte opp om kampen for å sikre oss trygge forhold som myke trafikkanter. Bli med og få politikere og veimyndigheter til å åpne øynene, slik at ingen av oss må dø eller få kropp og helse ødelagt av manglende innsats for et sikkert nærmiljø..

Vis din protest ved underskrift kampanje!