JA til sykkel og gangsti på skårasletta

Til: Fredrikstad kommune

Å sykle eller gå på rv.110 mellom avkjøringen til rv.116 (Skåraåsen) til Onsøy stasjon er verken behagelig eller trygt. Dette er en tungt belastet veistrekning med mye tungtransport. Det har forekommet flere ulykker på denne strekningen de senste årene, hvor flere av dem har endt med døden. At ingen fotgjengere har blitt skadet kan nesten sees på som flaks, siden det ferdes både barn og voksne på denne strekningen. Det kan heller ikke legges skjul på at mange husstander har denne strekningen som eneste mulige vei for å komme seg til og fra plassen de bor på.

I dag legges det store ressurser i å få norges befolkning til å velge sykkelen fremfor bilen når vi skal bevege oss frem og tilbake til arbeid, venner og andre steder vi ønsker å besøke. Derfor er det viktig at stat, fylker og kommuner gjør dette trygt for de som velger denne reiseformen.

Ved å skrive under på denne kampanjen sier du deg enig i følgende:

- Det er viktig å få bygget en sykkel-/gangsti mellom avkjøringen til rv.116 (Skåraåsen) til Onsøy stasjon, for å gjøre det til en trygg vei til både barn og voksen som velger å ferdes til fots eller sykkel.

- En slik sykkel og gangsti vil også gjøre veien tryggere for sjåfører av både tungtransport samt personbiler, siden det vil minske nødvendigheten av farlige forbikjøringer.