Ullensakerforeldre - VÅKN OPP!

Til: Ullensaker kommune, Kunnskapsdepartementet

Ullensakerforeldre: VÅKN OPP !

Da har forslaget til budsjettet for 2010 blitt lagt frem og KFU synes ikke dette ser særlig lovende ut for skolen. Ullensaker kommune har mange visjoner og høye mål for våre skoler. Dessverre gjenspeiles ikke disse forventningene i politikernes prioritering av skolene i budsjettene. Forslag til budsjett for 2010 viser at det er langt mellom fine ord og faktisk prioritering. Hvis ikke skolebudsjettene skal skjæres inn til beinet, er det på høy tid at kommunens foreldre våkner opp.

Stadig mindre til skole
I 2006 gikk 36 prosent av kommunens netto driftsutgifter til skole. To år senere har denne prosenten sunket til under 29 prosent. Med andre ord prioriteres skolen relativt lavere enn andre sektorer i kommunen! Dette får naturligvis konkrete konsekvenser for skolehverdagen. Blant annet ser vi at midler til undervisningsmateriell har sunket de siste tre årene, fra 1027 kroner per elev i 2006 til 975 kroner per elev i 2009. Foreldre – våkn opp! Hvor lenge skal vi finne oss i nedprioritering av våre barn?

Flere elever – mindre penger
Kommunens politikere lover stadig satsing på økt lærertetthet. Virkeligheten er en annen! Flere elever til skolene fører ikke til mer penger – tvert imot ser vi at det nå blir flere elever per lærer. Det forventes økt elevtall i kommunen i 2010. Det vil koste 8,5 millioner kroner å kompensere for det økte elevtallet. Dette er politikerne ikke villige til å satse på. I stedet bevilges 3,5 millioner kroner fra høsten 2010, mens de resterende 5 millionene må finnes på budsjettet for 2011. Da skal det også finnes penger til ytterligere elevvekst i 2011. Når politikerne ikke er villige til å satse halvparten av det som trengs for å opprettholde lærertettheten i 2010, hvorfor skal vi foreldre da tro at de vil satse på barna våre i 2011?
Kommunalt foreldreutvalg ber foreldre i Ullensaker kommune VÅKNE OPP og protestere mot denne utviklingen. Vi kan ikke finne oss i at barna våre skal være salderingspost i trange økonomiske tider!

Mindre til de som trenger det mest
Mange elever i Ullensakerskolene sliter med motivasjon og læring. Dette vet politikerne og har satt i verk tiltak for disse elevene. 3 miljøterapeutstillinger er nylig opprettet på ungdomsskolene, og så sent som i budsjettbehandlingen for 2009 ble Åreppenteamet opprettet for å gi et alternativ skoletilbud til enkeltelever.

Disse nye tiltakene for kommunens mest trengende barn foreslås nå nedlagt! Kommunen har ikke engang råd til å la tiltakene vare lenge nok til at vi kan se om de virker. Det er de svakeste barna våre som skal ta regningen når kommunen har trang økonomi. Foreldre – våkn opp og protester mot denne utviklingen.

Strutsepolitikk
Våre politikeres manglende evne til å se situasjonen i skolene og gjøre noe med den kan ikke betegnes som annet enn strutsepolitikk. Tror politikerne at de kan stikke hodet i sanden og håpe at det økende tallet elever blir borte til neste år? La oss håpe de får hodene opp igjen før 2011. Da er det valg!

Foreldre – våkn opp – la oss vise våre tillitsvalgte at vi er mange, våkne og skal sørge for å få de politikerne vi fortjener i 2011!