Forsøk med valgfritt sidemål
De siste års internasjonale undersøkelser om norsk skole viser at leseferdighetene til norsk skoleungdom sammenlignet med elever fra andre land er middelmådige eller svake.
Mange elever opplever skolehverdagen som uengasjerende når politikerne tvinger norske elever til å lære sidemål, når de heller kunne brukt tiden på å lære hovedmålet eller andre fag som er mer relevant for sin videre utdanning.
Fylkestingtingsrepresentant, Petter Kvinge Tvedt fra Fremskrittspartiet har levert en interpellasjon til fylkestinget der han ber om at det gjennomføres et pedagogisk forsøksprosjekt med valgfri skriftlig sidemålsundervisning i den videregående skolen i Hordaland.
Tvedt viser blant annet til at det Oslo kommune gjennomførte en tilsvarende forsøksordning i 2004 over en periode på tre år, hvor hensikten var å få innsikt i hvordan valgfritt sidemål vil virke inn på elevenes kunnskaper i hovedmålet. NIFU STEPs evaluering av forsøket med valgfritt skriftlig sidemål viser at fritaket hadde en positiv effekt på eksamensresultatet for elevene som var med i forsøket. Blant annet fremheves det at elevenes holdninger til nynorsk er bedret på skolene som deltok i ordningen.
Alt tilsier at en ordning med valgfri skriftlig sidemålsundervisning vil frigjøre tid som ellers blir brukt til skriftlig sidemålsopplæring. For de elevene som deltar i forsøket, vil ordningen innebære at den tiden som i dag brukes til skriftlig sidemålsopplæring i stedet kan brukes til skriftlig opplæring i hovedmålet. Slik kan elevene vektlegge lese- og skriveferdighetene i hovedmålet.
Vis din støtte og signer oppropet for valgfritt sidemål i den videregående skolen i Hordaland!