Ja til E6-trasè øst for jernbanen


Til: Alle i Oppdal og andre traffikanter

Si JA til ny E6-trase "GRØNN LINJE" i Oppdal.
NESTEN 30 ÅR GAMLE PLANER FOR E6 ER IKKE GODE NOK
NY E6 - øst for jernbanen er startet for å få stoppet fattigmannsløsningen som nasjonal transportplan har gitt Oppdal med 170 mill kr.
En snart 30 år gammel løsning som inkluderte E6 i kulvert (tunnel) gjennom Oppdal!! En god og miljørettet løsning i 1984, men den løste ikke forbindelsen vestover til Mørekysten R70.
STATENS VEGVESEN GA TILRÅDNING MOT E6 SLIK VEDTATT.
I 2002 valgte kommunestyret å vedta en løsning uten kulvert/ tunnel for E6-traseen gjennom sentrum, fordi det ikke er midler til tunnel. Dette i strid med Statens Vegvesen sin tilråding. Konsekvensen er redusert nord syd trafikk-kapasitet gjennom Oppdal sentrum fra 3 løp til 2 . Hva skjer med trafikken i Oppdal da?
ENDREDE FORUTSETNINGER
Vogntogene har i 2008 fått økt veilengde fra 18,75 m til 19,5 og på enkelte strekninger helt opp i 25,25 etter EU regler. Pøveordning er igangsatt og oppgraderinger andre steder på E6 hensyntar slik utvikling .
En konsekvens er at i 3 rundkjøringer bør en forvente at diameteren i planarbeidet må økes med 25 % og at vogntoglasten vil økes fra 50 til 60 tonn.
I 2006 kom det nye lover som vedrører miljø og støy i nærheten der det bor folk. Konsekvensanalysen og støymålinger for å tilfredsstille lovgivingen var gjort før 2002 og hensyntar neppe endringene i henhold til EU standardene og støy.
Se en foreslått løsningen på: www.E6Oppddal.com .
Utfordringen er at all trafikk til og fra Nordmøre R70 - E6 må gå igjennom Oppdal sentrum. I volum er denne trafikken tilnærmet like stor i årsdøgnstrafikk som E6 har gjennom Oppdal i nord syd retning. Derfor bør tunnelløsningen prioriteres til R70 forbindelse mot nye E6. Denne tunnelforbindelsen er omtrent like lang som den foreslåtte E6-kulvert / tunnelen eller kortere dersom man ønsker.
TRINNVIS UTBYGGING
Vi foreslår en enkel trinnvis utbygging som tar hensyn til dagens finansiering og regjeringens E6-prinsipper: E6 legges ut av sentrumskjernen, der det sannsynligvis er billigere å legge traseen. Vi foreslår en trinnvis utbygging der R-70 forbindelsen vestover vil være meget meget bedre for sentrum enn 1984 og 2002 løsningen.
KOSTNADER
Prismessig er NY E6 sannsynligvis rimeligere og enklere enn 2002 løsningen og tunnelen til R70 er med dagens teknologi like rimelige som å bygge en tilsvarende tunnel under O. Skaslien veg.
OPPDAL EN PERLE FRA NY E6
Vi får en fantastisk mulighet til presentasjon av Oppdal og aktiviteter langs nye E6 med Golfbane og høye fjell i stedet for trange løsninger og husvegger som skjuler Oppdal sentrum.
Er du i tvil; ta en tur, å se på den nye traseen, fra brua til Industriområdet til brua nord for Golfbanen.
ET INDUSTRIBYGG BERØRES DELVIS
Den nye E6 traseen berører ett bygg og det er den gamle garasjen i Riisbygget som ble bygd inntil jernbanens industrispor, men bowlinghallen etc. vil kunne stå.
PLASS TIL 2 SPORS JERNBANE
Denne løsningen er også flott for en framtidig 2 spors høyhastighetsbane ettersom dagens godkjente E6 trase nord og sør for sentrum i stor grad frigjøres. Beboerne i dette området sjeneres mindre da et ekstra jernbanespor tar mindre plass enn den vedtatte E6traseen.
RINGEBU OG SEL KOMMUNE
skriver på sine nettsider om ny E6:
Vegen skal legges i ny trasé utenom tettstedene. Dette vil føre til bedre trafikksikkerhet og miljø, samtidig som framkommeligheten blir bedre.
www.E6Oppdal.com , der ser du kart og litt bakgrunnsinformasjon for forslaget.

VIL DU VÆRE MED Å PÅVIRKE?
Signèr med ditt navn, adresse og alder og krev at kommunestyret og Sør-Trøndelag fylkeskommune behandler en sak med positiv holdning og glimt i satsen for en briljant løsning som tar hensyn til framtida .

Signeres av: Ja til E6-trasè øst for jernbanen


Støtter du denne kampanjen?


Ja, jeg vil skrive under

Oppdateringer

Ingen oppdateringer publisert ennå

Få varsel når eieren skriver oppdateringer

Kommentarer

727 underskrifter hittil!

Opprettet av
Ivar Snøve

På vegne av
Ja til E6-trasè øst for jernbanen
15.06.2009
Område
Sør-Trøndelag

Underskrift.no er ikke tilknyttet kampanjen, kampanjens eier står ansvarlig for innholdet.
Klikk her dersom du finner kampanjen upassende eller støtende

Lik Underskrift.no på Facebook



Nyeste underskriftskampanjer



Siste oppdateringer


Underskrift.no - Norges største på underskriftskampanjer siden 2006
Vilkår og personvern

Sjekk også:
pCast - Podcast oversikt | Mediamakeriet - Webdesign i Fredrikstad