Lolita - The Killer Whale

Til: Miami Seaquarium

Lolita er en spekkhugger som lever i Miami Seaquarium, i ett lite basseng , som det nesten ikke er plass til å snu seg rundt. Hun er i slutten av sin karriere , men langt ifra ferdig hos Miami Seaquarium. Hennes fjes er trist og ensomt, eierene lovet henne et større basseng , 4 ganger så stort som hun hadde, men dette ble aldri gjort noe med.

Mange spekkhuggere tar sitt egent liv, pusting deres er ikke automatisk, som våres, men de må gjøre det selv, svømme til overflaten og ta et pust. Men mange i fangenskap svømmer ikke opp til overflaten for å puste, de lar vær og drukner. Det er ikke andre ord å beskrive det med enn at de tar sitt eget liv.

8. August 1970 , var Lolita og hennes familie ute og svømte fredelig ved kysten av Washington State. I til en rituel sammenkomst av Spekkhugger nationen, som hvert år blir gjort av Spekkhugger avkommene fra nordvest.
Men for Lolita ,tok den dagen tok en tragisk vending. Hun og hennes 10 andre familie medlemmer ville det aldri klare seg til henne, eller noen familie gjennforening igjen.
Flokken med mer enn 100 spekkhuggere beveget seg gjennom havet.

Den legendariske Spekkhugger treneren Ted Griffin og hannes team jaget fort Spekkhuggerene med
raske båter.
Øredøvende bomber smalt rundt familien, båter og små fly prøvde å gjete Spekkhuggerene til Puget Sound's Penn Cove Fjord.

I det spekkuggerene prøvde å beskytte ungene sine, greide hvalene å splitte seg i to grupper, noen spekkhuggere prøvde å lokke og distrahere jegerene fra å ta de yngre.
Noen prøvde å lede jegerene vekk fra flokken, men Ted Griffin og hannes team var ubarmhjertige og fikk stengt inne familien i Penn Cove fjord.
Lyden av skrikene til spekkhuggerene kunne høres på lang avstand.
To av dem som hørte det var Lila Snover og Barbara Stevens.

"The sounds they made were we what we really noticed. What you really felt were the cries of both the small ones and the adult ones. I remember one day I stopped close to them with my children and they kept saying, 'Why are they crying? They're crying.' It just broke your heart, and you kept wanting them to let them go, quit harassing them." ~Lila Snover
"There was a group of people that even contemplated going out in small boats in the dark and try and cut the nets and set the orcas free but they were being guarded all day and all night by people on the boats with rifles. They would pretty much shoot anybody who showed up and tried to free them." ~Barbara Stevens

"It was terrible. It was just terrible. It was like a prison camp; it was awful. And I think everybody that remembers it will tell you that. It was just one of the most horrible things I've witnessed in my life. I became dedicated to orcas in general and Lolita in particular since that day." ~Lila Snover

De som var fra 2 til 7 år ( perfekt alder for å fange og trene) var rask separert fra sine mødre. Imens mødrene desperat prøvde å komme til sine unge, druknet en mor , siste glimtet av henne var at hun ble dratt vekk og hun lukket luftehulene sine og sank livløst til bund. Hun ble senere funnet av en reporter.

John Crowe var bare 18 når han ble ansatt til å hjelpe til å fange spekkhuggerene, og han husker det veldig godt.
"Corals were set up with net going down on all sides. Then you have to figure out a way to separate the animals because you only want the little ones. Then when you see that there are some little ones on one side, more on one side than the other, then you take off with another boat and run a net and separate those. Also you leave a circular net out to keep some whales in it because as long as there is one whale in captivity the rest of them won't leave. Isn't that interesting?" ~John Crowe

Fire unge døde også, i det de prøvde å komme seg gjennom nettet for å komme til sine mødre druknet de. Men deres død ble holdt unna offentlighet.
I et skjult natt oppdrag, ble de dragd ut til havet.
"They had us slit them open and fill them with rocks and put anchors on their tails and we sank them." ~John Crowe

De døde spekkhugger ungene ble på et mystiskvis vasket opp på land den 18.November 1970 , det gjorde nasjonale overskrifter og folk skrekkslagen. At folk ble skrekkslagen , inspirerte Washington State regjering til å lage et forbud mot å fange Spekkhuggere i Puget Sound for alltid.
De som overlevde ble lastet og heiset ombord på båtene, og dro mot land , å aldri få se familiene sine igjen. En familie gjenforening som var gjort siden de var født, og i en lang generasjon, var plutselig borte, for alltid.

"My job along with another guy was to get her in the stretcher and that was the bad part because that was our last whale. So as soon as we left with her they started breaking down the rest of the outfit and they released them then. But they didn't leave. They came right over to the beach. And they just kind of milled about there.
And they were communicating back and forth with the squeaks and shrieks that they do, and they call it spy-hopping now when a whale sticks his head up. They were doing that.
I kind of broke down and started crying. I kept working but it was really too much for me to deal with at that point. So we kept going on anyway and got the whale loaded and they picked it up. And the instant that whale cleared the water where the sound, I suppose didn't transmit any more, the whole rest of the pod of hales that were there Just gave a big sigh and swam off. And that was the end of that." ~John Crowe
Under oppstyret i Penn Cove, hørte akvairer verden rundt at det var spekkhuggere til salgs i Puget Sound. Det var det største Spekkhugger fangsten i historien.
Syv unge ble fanget, To ble solgt til Japan og en hver til Texas, Australia, The UK, Frankrike og en 6 år gamel hunn til Miami.
Miami Florida : Glamour , mote hovedstad for sørøst , byen som stjener mult-billion-dollar i turist indruksti , fikk en helt ny attraksjon den 14. September 1970.
3000 mil fra hjemmet, ble den unge hunnen flyttet til hennes nye og permanente bosted hos Miami Seaquarium. Hun var kjøpt for over $6000 for å bli den andre fangete Spekkhuggeren i Øst Kysten. Hun ble gitt en helt ny identitet, hun ble kjent som - Lolita- The Killer whale.
På Seaquarium, Lolita var gjenforent med Hugo, som var fanget av en veldig lik familie som Lolita sin, bare 2 år tidligere. Men han døde på et mystiskvis i 1980, Lolita ble alene. Lolita er nå den enneste overlevende av 58 spekhoggere over årene som ble fanget i Piget Sound.
Nesten 40 år senere, er hun enda i Seaquarium, og lever og opptrer i et basseng av dårlig kvalitet, ikke noe større enn et svømmebasseng på et hotel.Seaquarium nekter å gi henne fra seg.

"IF YOU LOVE ME, WON'T YOU LET ME GO?"

Oversatt fra http://www.miamiseaprison.com/lolita.htm
Med hjelp av Lilliot Hauknes.

En Dokumentar om Lolita :

Part.1
Part.2
Part.3
Part.4
Part.5
Part.6
Hvem fortjener å leve slik?