VEDR. KOLLEKTIVTILBUD TIL JESSHEIM/ØVRE ROMERIKE

Til: Akershus fylkeskommune

Mange er svært misfornøyde med tog- og kollektivtilbudet på. Jeg tok og samlet underskrifter fredag 11. januar på vei til og fra skole i Oslo, og rakk bare en vogn hver vei. Jeg tenkte spesielt på pendlere fra Jessheim siden jeg bor der selv, men også enkelte fra Lindeberg og Leirsund var misfornøyde. Mange mener nok likevel at den viktigste stasjonen å ta hensyn til er Jessheim, siden Jessheim begynner å bli et stort regionsted med stor vekst. Jessheim er også i ferd med å få bystatus og regnes for å være “hovedstaden” på øvre Romerike.

Det er derfor viktig med infrastrukturen, at den faktisk fungerer som den skal. For med så stor vekst som Jessheim har hatt den siste tiden, må også transport fungere til og fra jobb. Og slik det er per dags dato, er det slett ikke bra.. Man møter fulle tog hver morgen fra Jessheim stasjon og inn til Oslo hver dag, til tross for at NSB rustet opp med flere vogner på Drammen-Dal-toget i 2007. Likeledes møter man fulle tog på hjemreisen. Vi mener at det er hyppighet i avganger som nå er avgjørende.

Ikke nok med at folk er misfornøyde med hyppigheten i avgangene, men med såpass mange feil på linjenettet til Jernbaneverket, blir frustrasjonen mer enn mangedoblet. Det er for mange feil altfor ofte. Togproblemene går utover arbeidsplasser, skole, og også attraktiviteten i jobbmarkedet. Mange arbeidsplasser i Oslo vet nå at togpendlere ofte møter store problemer på reisen sin, og det kan tenkes at arbeidsgivere tenker seg om både to og tre ganger når de vurderer en pendler til en stilling. Slik det fungerer i dag er man nødt til å finne arbeidsgivere som viser velvilje, og som tilbyr fleksitid. Har man ikke slike arbeidsgivere, kan man nesten gi opp å tenke på jobb i Oslo.

Pendlere møter ofte store problemer med kollektivtrafikken slik den er i dag. Er det ikke signalfeil, så er det materiellmangel og også fortsatt personellmangel. Det har nesten blitt ren gambling om togene går som de skal i disse dager. Dette skaper enormt mye stress for folk i dagliglivet.For oss som har barn kan det ofte by på store utfordringer å rekke barnehagen i tide hvis man enten har jobb eller studier. Ved forsentkomming får foreldre bot som de må betale, og noen kan risikere å miste barnehageplassen dersom det blir mange ganger man henter barna for sent. Det er ikke alle som er så heldige å ha besteforeldre eller svært fleksible arbeidsgivere, eller partnere som kan stille opp isteden.

Situasjonen er helt uholdbar, ikke bare for oss som bor på Jessheim. Hele Østlandsområdet er berørt av store forsinkelser, og det er på høy tid at dette blir rustet opp på skikkelig vis! Det er også på høy tid at man får bedre kollektivdekning fra Jessheim til Oslo. Selv om buss ikke er så miljøvennlig som tog, så er buss tross alt mer miljøvennlig enn mange biler på veiene. Og nettopp miljø er det som må stå i fokus her, med økende klimagasser og oppvarming av jorda. Folk ønsker å reise kollektivt, men eksisterende infrastruktur stanser oss! På kort sikt bør man se det slik at det er enklere å sette inn flere bussavganger enn å gjøre noe med togavgangene. Jeg, og flere med meg krever nå i det minste flere bussavganger, spesielt i rushtiden. Rushtiden bør strekke seg litt lenger enn kl 08.00 på morgenen. Og det bør bli flere bussavganger på dagtid både til Oslo og Lillestrøm i tillegg.

Nå vil vi ha handling og ikke bare fagre løfter!

Hilsen