La Sofia (5) og Eltaf (7) bli der de hører heime

Til: UDI, politikere og beslutningstakere

Stopp utsendelsen av Sofia og Eltaf! De har vokst opp og levd hele sitt liv i Norge - nå vil UDI sende dem “hjem” til Afghanistan. Men de er allerede hjemme, her hos oss i Bø i Vesterålen.

“Å, nok en sentimental gjeng som ikke skjønner at vi trenger ei tydelig innvandringsregulering”, tenker du kanskje nå. La oss ta elefanten i rommet med en gang.

Vi forstår innvandringsregulering. Vi har respekt for systemet, og vet at vi ikke kan skape fred i Midt-Østen eller redde alle barn som får en mangelfull oppvekst ved å ta dem til Norge.

Men vi vil vise det sanne ansiktet til vårt system. Hvordan vår innvandringspolitikk går ut over de svakeste. For myndighetene går ikke på trynefaktor, de skal behandle alle likt. Alle skal bli rettferdig behandlet. Vi vil vise hvor urettferdig denne rettferdigheten er, og at det er barna som betaler prisen.

På bakerste pult i klasserommet på Steine skole i Bø i Vesterålen sitter en gutt med mørkt hår og brune øyne. Han snakker kav nordlending. Han har aldri lært seg språket han hører sin mor snakke i telefonen. Han sier “ka farsken” av og til, og liker å klevje i klatrestativet og er høyt og lavt sammen med sine klassekamerater. Han ble kjent med dem allerede da de brukte smokker og bleier. Han er norsk. Like norsk som Peder, Lucas og Jakob.

I barnehagen et steinkast unna, lurer ei førskole-jente seg inn til småbarnsavdelinga vegg i vegg, for å hjelpe til med de minste ungene. Hun liker å hjelpe til, og benytter enhver anledning til å gjøre små gester som gjør andre glad. Hun er litt sjenert, men årvåken, og kan med et lurt smil lese de andre ungene - og de voksne - som åpne bøker.

Nå har Sofia og Eltaf fått hvert sitt brev i posten fra Staten Norge. Både Sofia og Eltaf kan lese, men har vanskelig med å forstå “Retur til Afghanistan er til ditt beste”.

“Vi mener at din mor ikke i tilstrekkelig grad har sannsynliggjort en velbegrunnet frykt for forfølgelse.”

Vi som står Sofia og Eltaf nær, ser hvor urettferdig det er.

Det trengs en hel landsby for å oppdra et barn, sies det. I hjembygda si hjelper folk dem når kjea har hoppet av sykkelen. De får tilsnakk om de går over streken. De får klem når de trenger trøst. De blir invitert i bursdager. De synger sammen med de andre ungene for full hals på FN-basaren. I landsbyen de kom fra, var det ikke helt sånn. Der ble de truet på livet, og da Sofia var bare tre måneder flyktet den lille familien. Eltaf var to år. Støkken satt i Eltaf lenge etter ankomst, men sakte men sikkert slapp skrekken taket i gutten.

Det er mange som reiser til Norge for å søke lykken. Sofia og Eltaf gjorde ikke det. De trengte beskyttelse. Nå har de fått brev i posten fra staten Norge, der det står at de er trygge i Afghanistan.

Deres mamma, Shekofeh, hadde betalt fremmede for å få dem trygt ut av landet etter gjentatt mishandling, trusler og undertrykkelse, også fra deres egen svigerfamilie. Etter en reise på flere uker, kom de til et iskaldt land en vinterdag. Siden har de slått rot, i vente på svar fra UDI, og i håp om familiegjenforenelse.

Shekofeh forsto kanskje ikke alt selv, og har avlagt en forvirrende og usammenhengende forklaring. Vi som kjenner henne, vet at hun er en glimrende forteller med gullfiskhukommelse, som snakker i store ord, usammenhengende, og slår av for en kjenning. Hun kunne fortalt historier på rorbua i beste sendetid, til stor begeistring. UDI har konkludert med at Shekofeh sin histore, og dermed også Sofia og Eltaf sin, er en røverhistorie. De tviler på forhold som dem som står dem nært vet er sanne. Vi kjenner kompleksiteten i historien. Vi ser ikke et virrvar av forklaringer. Vi ser en kvinne som trengte beskyttelse til seg og sine to barn. Kjære leser, det er mange som kommer til dette landet for å lure systemet. Shekofeh, Sofia og Eltaf gjorde ikke det. Sofia og Eltaf har levd fem år i Norge. De trenger beskyttelse, og de trenger å fortsette livene sine der de hører hjemme.

Ønsker du innblikk i saken før du skriver under kan du følge denne linken:

Katie Hanken
19.07.2018