Stopp raseringen av Ekebergskogen nå! Åpent brev til Hadia Tadjik.

Til: Hadia Tadjik

Stopp raseringen av Ekebergskogen nå! Åpent brev til Hadia Tadjik.

Dette er et åpent og desperat brev fra motstandere av utbyggingen av Ekebergskogen til kulturminister Hadia Tadjik. Vi vet det er sent, men det er aldri for sent! Brevet vil leveres ministeren innen to dager, altså innen 20. mars. Det haster! Skriv under og spre så raskt du kan!

Vi slutter oss til oppfordringene i brev sendt til regjeringen 15. januar 2013*

Oslo bystyre har som kjent godkjent at 255 dekar av Ekebergskogen (ca 40 fotballbaner), hovedstadens siste sentrumsnære skog som bærer byens eldste historie, skal benyttes som kvinneskulpturpark til den private næringsutvikleren Christian Ringnes (gjennom C. Ludens Ringnes Stiftelse). I tillegg til skulpturparken skal området huse parkeringsplass, en nazistisk seremoniplass, en suvenirbutikk osv. osv.

Vi reagerer med vantro på behandlingen av denne saken i Oslo bystyre. Og det er like forstemmende og urovekkende at regjeringen Stoltenberg ikke har reagert på appellen fra de 22 professorene som ble sendt 15. januar i år. Det er mange elementer i denne saken som tyder på at demokratiske prinsipper ikke har blitt godt nok ivaretatt, og vi håper derfor at en appell underskrevet av et bredere lag av befolkningen nå vil få kulturministeren til å gripe inn!

Det er en skjebnens ironi at frisbeespillerne som en gang brukte dette området måtte flytte fra sted til sted for å ikke trampe i stykker restene fra vikingtiden under skogbunnen. I dag er allerede et område større enn Tøyenbadet rasert, og det er derfor av ytterste nødvendighet at regjeringen griper inn umiddelbart!

Vi stiller oss også tvilende til hvorvidt dette området, med kunstverdier for mange millioner kroner, i fremtiden vil bli stående åpen og tilgjengelig for folk flest.

Det er ikke i befolkningens interesse å rive ned friluftsområder og rasere kulturminner for at vi skal kunne nyte en kaffe på en nazitrapp omgitt av Ringnes’ fascinasjon for Quinder - 71 år etter jødedeportasjonene, 100 år etter at kvinner fikk stemmerett.

Det er flere grunner til at raseringen av dette området må stanses! Nasjonens og fellesskapets verdier og historie står på spill!

• Området er ikke tilstrekkelig kartlagt. Skulpturparken ødelegger et natur- og friluftsområde med et unikt biologisk mangfold. Utbyggingen av parken er et brudd på naturmangfoldsloven.

• Ødeleggelse av et kulturmiljø som er 10 400 år gammelt, som ennå ikke er kartlagt, men blant annet steinalderboplasser, helleristninger og skålgroper. Ekebergåsen er foreslått til UNESCOs verdensarvliste. Raseringen av dette området er derfor også et brudd på kulturminneloven og et angrep på bevaringen av historie som er viktig for flere enn Norge.

• En stort anlagt skulpturpark som har ”hyllest til kvinnen” eller ”det feminine” som tema er uttrykk for en førdemokratisk falloskultur. Det er derfor et paradoks og en provokasjon at en slik park skal åpne høsten 2013, samme år som vi feirer 100-årsjubileum for kvinners stemmerett.

• Diskutabel restaurering av krigsminne. Trappemonumentet på den største tyske æreskirkegården i Norge er planlagt gjenreist enda større enn det okkupasjonsmakten bygget. Ifølge folkevalgte i Oslo bystyre, ble det ikke opplyst om at det var et nazi-monument det var snakk om da denne saken ble behandlet. Vi anser restaureringen av denne trappen som svært problematisk i en tid med stadig økende antisemittisme.

Vi reagerer også på en tvilsom saksbehandling:

• I ti år, fram til skulpturparken ble vedtatt, satt Christian Ringnes i Rådet for byarkitektur og ga råd til politikerne i utbyggingssaker. I denne perioden opprettet han en stiftelse for å bygge skulpturpark i Ekebergskogen, samme område hvor han også eier en restaurant. Gjennom sitt selskap, Eiendomsspar AS, bygger han også, sammen med Sundt AS, boliger inntil Ekebergåsen. Skulpturparksaken er aldri protokollført i rådet.

• Oslo kommunes utgifter til saksbehandling i Kulturetaten er betalt av Ringnesstiftelsen. PR-materiell som hevder at prosjektet er «en raus gave til Oslo» er stemplet Kulturetaten, Oslo kommune, og distribuert ett år før politisk behandling. Alt brosjyremateriell er også betalt av Ringnesstiftelsen.

• Notater som viser at kommunale etater var svært kritiske til idéen om en kvinneskulpturpark ble hemmeligstemplet og var ukjent for Oslos folkevalgte da saken ble behandlet i bystyret.

• Arkeologiske funn gjort i 2009, som forlenger Oslos historie med 2000 år, ble holdt unna
offentligheten og først gjort kjent etter at planområdet var utvidet med 50 dekar for å sikre at Ringnes parken ikke skulle måtte vike for kulturminnene.

• Ringnes ba om at avtalen mellom stiftelsen og Oslo Kommune ble unntatt fra anskaffelsesregelverket, og ønsket ble imøtekommet av kommunen.

• Avtalen som er inngått for 50 år sikrer stiftelsens interesser, men kan bli svært dyr for Oslo kommune.

• Miljøbyråd Kallmyr (FrP) stoppet i 2010 politianmeldelse av den Ringneseide Ekebergrestauranten for ulovlig felling av 35 trær på kommunal grunn. Sundt AS, som har utbyggingsinteresser i Ekebergåsen og Ringnes som styreleder, var i 2009 og 2011 FrPs største sponsor. Transparency International, en internasjonal stiftelse som jobber mot korrupsjon, oppfordret til anmeldelse, byrådet nekter. Rødt Oslo krevde den 18. mars i år en uavhengig gransking av påvirknings- og beslutningsprosessen bak bystyrets vedtak om kvinneskulpturparken i Ekebergskogen.

• Byrådet sørget for at Ringnes stiftelsen fikk det kommunale saksbehandlingsapparatet til sin disposisjon både i saksforberedelsene og i ankesaken. Det er vanskelig å se forskjell på forvaltning og privat aktør. Denne saken er et graverende eksempel på underminering av demokratiske og faglige prosesser. Vi krever at alt pågående arbeid i Ekebergskogen opphører med umiddelbar virkning og at behandlingen av dette unike natur og kulturområdet blir gjenstand for ny vurdering.

Stopp nå!
Det er ikke i nasjonens og historiens interesse å rasere hovedstadens eldste kulturminner til fordel for en privat investors ønske om å skape en bauta for seg selv og sin personlige økonomiske fremgang.

Vi ber kulturministeren om å gripe inn umiddelbart. Raseringen er godt i gang, men det er aldri for seint å snu!

*Dette brevet tar utgangspunkt i brev til regjeringen skrevet og undertegnet av 22 professorer den 15. januar 2013. Mange av formuleringene er hentet fra dette brevet med tillatelse fra forfatterne.