JA TIL UTDELING AV GRATIS HEROIN TIL DE TYNGSTE MISBRUKERENE

Til: Stortinget og Regjeringen

Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hansen vurderer nå å dele ut gratis heroin til de som sliter aller mest.

Dette kunne gjøre hverdagen til de som er fullstendig avhengige av dette stoffet betydligere lettere, ettersom de ikke trenger å prostituere seg, tigge penger og begå kriminelle handlinger for å få det de ikke klarer seg uten. Desuten vil grunnlaget for smugling av dette stoffet mer eller mindre forsvinne. Stoffet misbrukeren får utdelt vil være kvalitetssikret slik at misbrukeren får det samme hver gang -og på den måten unngår overdose og forgiftning.

Veien til rusfrihet er ikke alltid bare å legge seg inn og bli rusfri, mange sliter nok med gjeld som følger av misbruket og på den måten vanskeligheter med å bryte med miljøene, samtidig som den onde sirkelen ved å være uten bolig eller arbeid ikke gir håp om bedre fremtid.

For mange vil det kunne være lettere å få hjelp dersom de får ordnede livsforhold før de starter med avvenningen.

Videre er det viktig at myndighetene begynner å ta problemet seriøst og oppretter et nasjonalt institutt for å ta seg av rusmisbrukerene, der det er spesialisert behandling for avvenning, psykiatri rettet mot rusmisbrukere og oppfølging.

I debatten om heroin, subutex og lignende er det mange med mye meninger. Slik har det vært i flere år, og om det stemmer at et tiltak som gratis heroin ikke er en av løsningene, hvorfor er det da så mange som har så mye problemer den dag i dag?

Problemene som vi ser i dag er et symptom på at den eksisterende narkotikapolitikken og at det eksisterende systemet for å fange opp og hjelpe misbrukerene IKKE FUNGERER -DERFOR ER FORSLAGET TIL BJARNE HÅKON HANSEN ABSOLUTT ØNSKET VELKOMMEN !

Signeres av: Alle