Stopp utkastelse av eldre og syke fra sine egne hjem

Til: Byrådet i Oslo

Byrådet har vedtatt at eldre og syke med lang botid ikke skal kastes ut av eget hjem.
Likevel velger boligkontorer i bydelene å ikke følge opp vedtaket. Derfor ønsker vi å gi beskjed til de ansvarlige og å be dem om å følge opp!

Nå skal Johanna Engen oppleve det samme og blir på denne måten en stemme for flere. Her følger utklipp fra hennes FB-status i dag:

"Det har vært en tung dag i dag. Er år siden jeg ble sendt i hui og hast til Ullevål med hjerneslag takket være min datters årvåkenhet som skjønte at det ikke var omgangsyken som jeg påsto.
Det gikk bra.
Men pådro meg både krysrallsyken og tinitus. Knute på skjoldbruskkjertelen og nå utmattelsessyndrom.
Men det verste er at Boligkontoret i bydel Gamle Oslo vil fortsatt kaste meg ut av hjemmet mitt. De gir seg faen ikke. De overser glatt de nye instruksene fra byrådet der det heter at eldre mennesker med dårlig helse og lang botid ikke skal kastes ut. De overser nye momenter i saken. De presterte til og med å påstå i avvisningsbrevet at jeg ikke hadde møtt opp til visning i Breigata til tross for at de hadde sendt meg et brev der det sto at visningen ikke kunne finne sted pga at leiligheten ikke var beboelig.
Har god støtte fra Rødt og SV, leieboerforeningen og pasient- og helseombudet. Og ikke minst fastlegen min.
Men det forhindrer ikke at jeg er veldig langt nede både fysisk og psykisk. Orker nesten ingenting."

Det er ikke riktig at enkeltmennesker som allerede har dårlig helse skal slite med denne kampen. Det riktige ville være at politikerne i kommunen følger opp sine egne vedtak, og det er det vi nå ber dere om å gjøre.