Nei til innskrekning av skjenketider på Grünerløkka

Til: Byrådet i Oslo

Skal vi akseptere at uteserveringene skal stenge kl. 22.00 og inneservering kl. 01.00? Den nye skjenkeforskriften vil dramatisk endre utelivet og handelsnæringen på Løkka. Informasjonen har vært elending, høringsteksten manglet vesentlige detaljer, og bransjen er ikke blitt hørt. Flere av bedriftene er truet: Grünerhaven, Parkteatret, Fontés, Eldhuset, Retro, Tea Lounge, Ryes og Syng!

Byrådet i Oslo legger her opp til nye skjenkeregler, og lanserer samtidig en ny definisjon av sentrum, med spesifikke gateadresser. Dette ligger i dokumentet Byrådssak 38/2018 - Forskrift om serverings-, salgs- og skjenkebevillinger i Oslo kommune (åpningstidsforskriften) under "§ 2 Definisjon av sentrum, indre sentrum og boligområde"

Reglene i dag er beskrevet her: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/serverings-salgs-og-skjenkebevillinger/apningstider-for-serverings-og-skjenkesteder/

De nye reglene er foreslått slik som dette (ligger i saksdokumentene på FINKOM:)

a) Utenfor sentrum: Serveringssteder i boligområder skal holde lukket inne mellom kl 01.00 og kl 06.00. Uteserveringer i boligområder skal holde lukket mellom kl 22.00 og kl 06.00.
b) Sentrum: Serveringssteder utenfor boligområder skal holde lukket inne mellom kl 03.30 og kl 06.00. Uteserveringer utenfor boligområder skal holde lukket mellom kl 24.00 og kl 06.00.

Man har altså fjernet muligheten for individuell vurdering i bydelene i den nye forskriften!

Man har et lite forbehold, som lyder «Næringsetaten kan gi uteserveringer i bakgårder som er særlig skjermet, omsluttet av annen bebyggelse, uten boligenheter med vindu, dør eller balkong mot gårdsrommet og uten overnattingssted med minst ett soveromsvindu mot gårdsrommet åpningstid til kl. 03.30»

Hjelp oss å rette oppmerksomhet til saken, før behandlingen i Finanskomiteen og Bystyret i mai.