Vi som IKKE ønsker container- og godsterminal "midt i byen".

Til: Befolkningen i Larvik kommune

Dette er en underskriftskampanje mot at Larvik Havn kan få etablere godsterminal på Sika-tomta. Vi ønsker å vise politikerne at befolkningen er sterkt i mot en etablering som vil få store konsekvenser for lokalbefolkningen i dag, og for generasjoner fremover.

Vi ønsker å nevne noen punkter som befolkningen kanskje ikke er klar over, men som vil få ubehagelige store konsekvenser i fremtiden.

__________
* Det er benyttet feil type utredning når det kommer til støy rapporter. Gravplassen vil ikke lenger være støyfri, beboere i området vil oppleve mye mer daglig støy OG spesielt i form av IMPULSSTØY. Impulsstøy er den støyen med høyest DB-verdi. Denne støyen vil ramme beboere i flere hundre meters avstand. Det blir påstått at lydnivået kommer til å bli lavere enn det er i dag, det skal godt gjøres med en ny godsterminal i full drift!?

* Tunsberg Bispedømme og Skagerak Energi skulle egentlig ikke bli rådført, men rådmannen har nå skjønt at det må de. Denne prosessen pågår nå. I utgangspunktet skulle de IKKE bli rådført i saken selv om både saksbehandler og miljørettet helsevern avdeling har anbefalt dette i brevs form (Des 2017). Dette skjedde ikke, da noen i administrasjonen mener at dette ikke trengs i en byggesak. Det er jo undrende at naboen (Undersbo Kapell og gravlund) med 400 meter nabogrense (med sitt stille område) IKKE blir rådspurt i en så stor og viktig sak.

* Dette anlegget er ikke en del av IC-prosjektet (intercity-prosjektet).

* Hvis Kongegata blir den foretrukne IC-traseen, så vil fortsatt Torstrand traseen være i bruk, til godstog, som igjen vil hindre utvikling av Larvik som by og indre havn.

* Det er per dags dato ikke togtrafikk på nattestid, det vil det bli med godstog, som igjen fører til MYE støy. Disse bråker vesentlig mer enn et passasjertog. Larvik havn oppgir 4 turer i døgnet, dvs. tur/retur to ganger.

* Larvik Havn oppgir at det per i dag er ca. 70.000 containere innom Larvik Havn, ved en etablering av godsterminalen vil LH øke antallet til 200.000! Hva med støy, forurensing og infrastruktur? Dette vil bli mer enn en godsterminal, dette vil også bli en lagringsplass for containere - tenk dere hvordan det vil bli seende ut.

* I følge Larvik Havn regnes det med en inntjening på ca 1,5 millioner pr år. Med en investering på 48 millioner. Larvik Havn sier også at nye arbeidsplasser i forbindelse med terminalen er 0.

* Hvorfor ønsker kommunen å haste denne saken? Det er noe som ikke kommer frem. Larvik Havn legger jernbanelinjer på Sika-tomta i dag, de har brukt over 7 millioner kroner av våre skattepenger, til et prosjekt som ikke er vedtatt og godkjent. Sløsing med penger. Har politikerne dummet seg ut, og nå har det gått så langt at ingen tør å stille opp?
__________

Dette er bare en liten oversikt over saken. Vi kan gå så mye dypere i denne saken, men det viktigste nå er at vi får politikerne til å forstå at fremtidens Larvik ikke trenger en godsterminal. Dette vil gå ut over livskvalitet, infrastruktur (som ikke er på plass) og hele området blir beslaglagt av containere og godstog.

Vi mener at dette er en så stor sak for Larvik Kommune, at vi beboere i Larvik skal få være med å bestemme.

Nå har vi vår mulighet til å si i fra! Vi ønsker ikke godsterminal i Larvik. Nå må vi i Larvik mobilisere. Vær vennlig å signer for at du viser støtte til at det ikke skal etableres godsterminal "midt" i vår flotte by! Neste møte for formannskapet er onsdag 21 mars, så innen den tid ønsker vi flest mulig underskrifter for å vise vårt engasjement om at det ikke bør etableres en godsterminal på Sika-tomta.

Signeres av: Alle i Larvik Kommune

21.03.2018

Hei. Nå kl 08.25 har vi 460 underskrifter.
Underskriftene er sendt over til politikerne, og behandlingen av saken ligger som punkt nr 1 i dagens kommunestyre.

Takk for engasjementet frem til nå, vi krysser fingra for utsettelse av saken og en riktig behandling senere.

Uansett utfall, så vil engasjementet fortsette!

Igjen, takk for engasjementet :-)
Få varsel på e-post når eieren skriver oppdateringer