Ja til legalisering av Cannabis!

Til: Regjeringen

Kjære borgere og den norske regjeringen...

Teknologiens utvikling de siste 20 årene har i stor grad bidratt til å redusere "distanse" problemet i samfunnet. Takket være internett har informasjonsspredningen i verden blitt enorm og vi kan idag skille politisk propaganda fra 1980- tallet, fra nyere moderne forskning.

Vi har de siste årene blitt vitne til en rekke forskningsprosjekter rundt cannabis der det har vist seg at resultatene ofte har blitt det samme.

Nei, cannabis er ikke farlig slik vi har blitt fortalt frem til midten av 80-tallet. Kanskje var beslutningen om å ulovliggjøre cannabis riktig basert på den informasjonen vi innehavet på den tid. Gjennom nyere forskningen kan derimot denne beslutningen i stor grad sies å være preget av én eller flere beslutningsfeller. Norske politikere gjorde en feil når de ulovliggjorde cannabis... men vi er ingen ufeilbarlige. Det er ikke for sent å rette opp i tidligere feiltak og beslutninger preget av internasjonal propaganda.

- Nei, cannabis får deg ikke til å ville hoppe ut av
vinduet eller skyte en selv, slik anti-cannabis
kampanjer har hjernevasket oss til å tro.
- Nei, cannabis er ikke et gateway- dop slik vi ble
fortalt, men heller det motsatte da det i stor grad
kan hjelpe enkeltindivider med tidligere
rusproblemer.
- Nei, cannabis gjør deg ikke sint eller oppgitt.
Derimot kan virkningen var det motsatte, en
lettelse. Ser du oss sinte eller oppgitte foreligger
det mest sannsynlig andre psyologiske eller
sosiale momenter i situasjonsbildet.

Men er det ikke lov å være oppgitte fra tid til annen? Vi er tross alt mennesker vi
også.

Vi tilhengere av cannabis vil ikke lenger oppfattes som individer med total mangel på etikk og moral. Ja, det er riktig at vi bidrar økonomisk til de kriminelle miljøer, men du ser oss likevel ikke gå rundt med våpen og bedriver hærverk eller andre ulovligheter for det.

Cannabis har i mange årrekker representert de kriminielle aspekter ved samfunnet som etater lenge har forsøkt i forebygge/redusere. Det er ikke ønskelig for regjeringen at disse kriminelle miljøene tiltrekker seg dagens ungdom samt store økonomiske ressurser fra samfunnet. Men vet du hva, det ønsker ikke vi som er brukere av cannabis heller. Sannheten er at det å sponse kriminielle miljøer økonomisk er den eneste muligheten vi sitter igjen med, når strafferammen for å selv dyrke denne planten er opp i mot 2 års fengsel og flere titusener i bot.

La oss gå sammen for å renvaske cannabis- planten. La oss gå sammen for å sentralisere det desentraliserte, der vi gjennom skatter og avgifter kan oppnå store vinninger for opprettholdelsen og utviklingen av samfunnskritisk infrastruktur. La oss gå sammen for å stanse pengetilførselen til kriminelle miljøer og videre sette oss mål om og helhetlig redusere de kriminelle netverkene som idag befinner seg i Norge. La oss gjennom legalisering fjerne ulovligheten rundt cannabis som i stor grad representerer de ulemper som kan assosieres med cannabis. La oss gjennom legalisering forhindre at den enkelte samfunnsborger slipper å bekymre seg om inntak av de skadelige stoffer som tilføyes cannabisen gjennom det ulovlige markedet. La oss slippe å lese om flere dødstilfeller der stakkarlige studenter blir utsatt for syntetisk cannabis grunnet lite informasjon i samfunnet. La oss ta et skritt i retning mot informering og regulering, der vi fjerner de ulovlige aspekter som i stor grad bidrar til en økt interesse for cannabis hos mange, og der vi over disken kan lese innholdet i medisinen før vi benytter oss av den.

I en artikkel fra forskning.no i 2013 siteres det følgende:
"- Hasjsmuglingen involverer store, tunge kriminelle organisasjoner som suger til seg unge mennesker og gjør de kriminelle. Hvis folk først skal bruke cannabis er det derfor bedre at de dyrker og bruker det selv enn at de kjøper smuglet hasj, sier Sandberg, og legger til at dette kun er hans egen mening.
- Det er mye bedre å dyrke selv enn å sprøyte penger inn i den store, stygge økononomien, avslutter han."

Legalisering av cannabis kan påvirke samfunnet gjennom:
- Flere arbeidsplasser
- Mindre kriminalitet
- Mindre økonomiske ressurser til kriminelle
miljøer
- Bedre bruk av politiets resursser
- Store økonomiske vinninger gjennom skatter og
avgifter
- Et samfunn preget av informasjon og kunnskap
kontra feilinformasjon og propaganda
- Et samfunn som tilrettelegger for inntak av
cannabis i trygge miljøer

Vi fulgte USA og store deler av verden inn i forbud mot cannabis. Nå som verden åpner øynene for nyere forskning på området og beveger seg i en retning mot legalisering, er det ingen grunn til at vi i Norge ikke skal gjøre det samme.

Målet med denne kampanjen er ikke å oppnå umiddelbare resultater eller på noen som helst måte overbevise politikere om den faktiske sannheten om cannabis. Målet med denne kampanjen er heller å heve spørsmålene rundt cannabis i samfunnet slik at politikerne på vegne av befolkning kan ta opp igjen det lenge omdiskuterte temaet. Vi ønsker en ny gjennomgang av temaet der beslutninger fattes på rasjonelle grunnlag og der tilnærmingen i stor grad er preget av nyere forskning på området.

Tilslutt deg den faktiske grønne-bevegelsen, der vi får en slutt på propaganda og spekulasjoner rundt cannabis. Signer kampanjen i håp om en frederligere fremtid med redusert kriminalitet og mer penger til statskassen, hvilket kan sies å være byggesteinene i et demokratisk samfunn på linje med det Norge står for.