Nei til endring av navn på kystradiostasjonene og kun ett MMSI-nummer

Til: Ansatte på kystradiostasjonene i Norge

Vi er av den oppfatning at operativt hos kystradiostasjonene så er navneendring og bruk av kun ett mmsi-nummer lite hensiktsmessig utad mot fartøy. Navneendringen vil gjøre det svært tungvint i forhold til annonsering og utlesing av mayday relay, msi m.m og vil forlenge varslingen, noe som er svært lite hensiktsmessig i en nødsituasjon for eksempel. Bruk av kun ett MMSI-nummer, spesielt ut mot fartøy i fra kystradio sin side har et stort potensiale til å skape stor forvirring, spesielt på natterstid når grenseområde i mellom våre to stasjoner til tider kan være opp i mot 600 nautiske mil. Det foreslås derfor at operativt overfor fartøy, å fortsatt kalle oss henholdsvis Rogaland og Bodø Radio for å unngå forsinkelser i utlesing og skape minst mulig misforståelser. Det samme gjelder MMSI, her foreslås det at vi har det slik det er pr. dags dato; at begge stasjoner har ett dedikert mmsi-nummer i tillegg til et felles mmsi-nummer. Slik det er lagt opp til nå med navneendring og kun bruk av et mmsi-nummer er lite hensiktsmessig operativt sett.

Signeres av: Ansatte på kystradiostasjonene i Norge