Sosionomer krever svar fra Erna Solberg

Til: Statsminister Erna Solberg

Ordet "sosionomisere" ble benyttet av Erna Solberg under en spørretime 15. november 2017.

Dette er hva hun sa: «Samtidig vil jeg aldri si at fordi man er fattig, eller har utfordringer, er kriminalitet akseptabelt – eller «sosionomisere» det vekk, som jeg pleier å si. Det er ikke sånn, vi må gripe til årsakene. Man må styrke familien og jobbe rundt det, og da er f.eks. helsestasjoner utrolig viktig».

Vi ønsker å få en forklaring fra Solberg. Hvorfor pleier hun å si dette. Hva mener hun, hva synes hun om sosionomers arbeid? Hva tenker hun om at stadig flere sosiale utfordringer blir lagt til helsesektoren i jobbmarkedet? Har sosialt arbeid mistet sin verdi? Kan medisinfaglige yrker erstatte rent sosialfaglige?

Vi ønsker en gjennomgang av holdninger til sosialt arbeid i regjeringen. Å tro at en sosionom ville tatt avstand fra personlig ansvar og forsvare kriminalitet, viser en ikke ubetydelig uvitenhet. Vi jobber for å myndiggjøre og ansvarliggjøre mennesker, gjennom å se på hvilken kontekst de befinner seg i. Har en havnet i fengsel, jobber vi med dem der også, for å forsøke å hindre at lovbrudd gjentar seg. Vi jobber for integrering av nye og gamle borgere. Vi jobber forebyggende og rehabiliterende. Vi er en yrkesgruppe som jobber holistisk, vi ser personen i situasjonen.
Ja, vi er solidariske med den svake, men vi fratar ingen rettmessig ansvar.

-Sosionomene

Signeres av: Sosionomer og støttespillere