Beta

#reinluft i Lillesand

Til: Lillesand Kommune Fylkeskommunen Miljødirektoratet Folkehelseinstituttet

- Til kommunelege i Lilllesand og fylkeslege

I 2016 ble det i Lillesand målt 85 døgn med svoveldioksid som bryter luftkvalitetskriteriene som er satt av Verdens helseorganisasjon og Norsk Folkehelseinstitutt.

Luftmålingene fra 2017 viser at det også i år har vært flere døgn med høye konsentrasjoner av svoveldioksid.

Folk er bekymret for svovellukt om kveld og nedfall av støv.
Vi er bekymret for luftkvaliteten i et område av kommunen som daglig brukes av mange barn og unge.

I forbindelse med at Miljødirektoratet gjennomgår Saint Gobains ( SGCM ) utslippstillatelse i 2017 ønsker vi en risikovurdering av luftkvaliteten i Lillesand og krav til regulering av luktutslipp i ny utslippstillatelse.

Signer kravet og vis at du ønsker bedre lokalluft!

3 uker siden

Mandag 30 oktober vil aksjonsgruppa #reinluft overrekke underskriftene og krav til Lillesand kommune og Miljødirektoratet. Da avslutter vi kampanjen. Har du ikke signert oppropet gjør det i dag.

Ca. 1 mnd. siden

Takk til alle som har signert underskriftskampanjen så langt. Si ifra til naboer og venner. Gjør dem klar over muligheten til å si ifra. Kampanjen vil fortsette utover høsten. Lillesand naturvernforbund og aksjonsgruppa #reinluft tar ansvaret med å formidle kravet videre til helse og miljømyndigheter.

19.08.2017

Aksjon #reinluft er et innbyggerinitiativ støttet av Naturvernforbundet.
Takk til alle som har skrevet under på kravet så langt. Kampanjen vil pågå utover høsten. Hver enkelt underskrift har stor betydning. Si ifra til naboer og venner. Gjør dem klar over muligheten til å si ifra.

Ca. 2 mnd. siden

I dag har aksjonsgruppa #reinluft og Lillesand Naturvernforbund overrakt underskriftskampanjen til kommunelege, fylkeskommune og Miljødirektoratet. Vi mener at langt flere mennesker enn nærmeste naboer til fabrikken, er berørt av utslipp fra Saint Gobain. 168 mennesker har så langt skrevet under på kampanjen som vil fortsette utover høsten. Si ifra til naboer og venner. Gjør dem klar over muligheten til å si ifra.

Ca. 2 mnd. siden

Aksjon #reinluft er et innbyggerinitiativ støttet av Naturvernforbundet.
Takk til alle som har skrevet under på kravet så langt. Fortsett med å dele kampanjen. Hver enkelt underskrift har betydning.