Beta

JA TIL ØKT INNTEKTSGRENSE PÅ BOSTØTTE!

Til: Regjeringen

Fra 2017 er det nye regler for bostøtte og det regnes ut etter dagens inntekt.
I følge Husbanken sine nettsider, vil det nå være mye enklere for folk å søke om tilskuddet, men vi lurer virkerlig på, hvem er det denne ordningen egentlig er tiltenkt?

Dette gjelder tydeligvis ikke for dem som er minste pensjonist  / ufør, ung ufør eller andre lavtlønnede.

1.1.15 trådte  den nye uførereformen i kraft.
Da skulle uføretrygdede  skattes på lik linje som vanlig inntekt og som "plaster på såret" fikk de økt brutto  for å kompensere for den økte skatten.

Det de glemte samtidig var å øke den øvre inntektsgrensen på bostøtten tilsvarende.
Siden dette er en ordning som beregnes etter brutto inntekt, faller nå mange utenom og kan havne i en kjempekrise!

Hvis ikke bostøtteordningen skal være et reelt tilbud til de overnevnte grupper, så kan vi ikke skjønne hvem som faller innunder ordningen?

Dette MÅ endres på før mennesker med svak økonomi må settes på gaten!

Når til og med en person med minstesats enslig ufør har for høy inntekt, HVEM gjelder da bostøtteordningen for?

Skal man sikre et tilbud der mennesker med lav økonomi har et trygt og fast sted å bo, må man forsikre seg om at de ikke faller utenfor gjeldene ordning.

INNTEKTSGRENSEN MÅ ØKES slik at de svakeste i samfunnet ikke blir økonomisk skadelidende  atter den gang.

Vi vil be dere gå over ordningen, se over tallene og ta en konsekvensvurdering.
Kanskje dere som oss innser hvor mange og hvor hardt dette rammer!

Dette kan ramme ung som gammel, når og hvem som helst. Vi håper du som leser dette vil ta deg tid til å signere kampanjen og dele den videre slik at den når ut til flest mulig og slik at noen skjønner at dette MÅ gjøres noe med.

Selv om ikke denne saken rammer oss personlig, klarer vi ikke sitte tilbakelent å se på urettferdigheten som er i ferd med å skje.

De aller fleste av oss har nok en i familie, slekt eller nær omgangskrets som blir rammet av dette og vi kan ikke bare sitte å se på at de tar fra de som har mist hver eneste gang.

Nå må det være nok og vi krever en opprydning!

( Mail er sendt til statsminister Erna Solberg,  og Kommunal- og moderniseringsdepartementet  + en rekke andre stortingsrepresentanter )

3 uker siden

Fra Dagsavisen i dag - Uføre blir fratatt bostøtten.
Signer og del kampanjen vår

3 uker siden

Nå har vi passert over 2000 signaturer!
Fortsett å dele kampanjen med alle du kjenner. Vi trenger deres hjelp for å nå frem.

3 uker siden

Nå har vi passert over 1000 signaturer på under et døgn. Helt fantastisk. Tusen takk til alle dere som har signert og delt videre denne kampanjen. Fortsett å dele videre slik at vi når ut til flest mulig. Vi trenger hjelp fra dere alle sammen!

3 uker siden

Videre forteller Karin Andersen at SV har foreslått at botøtten må bedres slik at den tetter gapet som Husbanken påviser og at bostøtten justeres hvert år for å holde tritt med boligprisutviklingen og inntektsutviklingen til de som trenger bostøtte.  Hun forteller at forslaget  ble nedstemt av Høyre og FRP  .

Andersen mener at den  største  gruppa som har mistet bostøtte er uføretrygdede.

3 uker siden

Regjering bruker mindre på bostøtte i 2017 enn både i 2010, 2011 og 2012. Regjeringen  sier at de bruker 3 milliarder på bostøtte nå og det stemmer, men beløpene var altså høyere før, noe Regjeringens egne dokumenter viser. Å framstille det som en bedring er rett og slett forsøk på bløff.

Husbanken forteller i sin årsrapport for 2015 hva årsaken er:

..boutgiftene øker betydelig mer enn økningen av bostøtten, samtidig som gjennomsnittsinntekten går ned."

3 uker siden

"For 2017 anslår regjeringen at i gjennomsnitt 100 500 husstander vil mota bostøtte hver måned. I 2015 var det 107 300, altså flere tusen færre på ett år. Bostøtten ble lagt i 2009 med mål om at 150 000 skulle få bostøtte. Vi er milevidt unna det målet. Samtidig med at færre får bostøtte,  boutgifter steget kraftig og befolkningen økt 250 966 fra 2012 til 2016.  Det henger jo ikke på greip.

OPPDATERING
Vi håpet jo selvfølgelig på rask reposns, men at vi skulle få svar allerede samme kvelden hadde vi kanskje ikke helt forventet oss.
Vi ble heller ikke overrasket når vi så at svaret kom fra Karin Andersen.
Vi har sett henne tidligere engasjere seg for lignene saker håper derfor vi kan få henne med på laget til å legge press på regjeringen slik at de vil ta en konsekvensvurdering og forhåpentligvis se galskapen i dette.

3 uker siden

Det har kommet med en liten feil i innlegget over.Den har ingen stor betydning for kampanjen, men kan skape uro for en gruppe, men vi får desverre ikke rettet det nå.
Minste pensjonsister skulle ikke kommet med i teksten, men det var minste ufør og ung ufør vi hadde som stønadsmottakere fra NAV. Minste pensjonister har fortsatt muligheter for bostøtte.