Beta

Nei til kortere åpningstid i barnehagen

Til: Kommunestyret Vefsn kommune

Vi ønsker herved å protestere mot at barnehagers åpningstid reduseres. Da det vil få store konsekvenser for brukere av barnehager utenfor bykjernen i Vefsn kommune. Dette pga at mange foresatte har lang vei til jobb, noe som gjør at de ikke rekker jobben i tide dersom barnehagen åpner senere. De vil heller ikke rekke å hente barnet dersom barnehagen stenger tidligere. Når foresatte har en arbeidstid på åtte timer, og en reisetid til og fra jobb på 1,5 t vil ikke 9 timer åpning i barnehagen være tilstrekkelig. Derfor ønsker vi at så mange som mulig støtter oss i å beholde åpningstiden i barnehagene slik den er. Viktig med større voksentetthet i barnehagen, men det må finnes andre muligheter å få det til på. Å redusere åpningstiden vil føre til at foresatte må bytte barnehage for barnet sitt, eller i værste fall bytte kommune. Da vil Vefsn tape på at barn blir tatt ut av barnehager i Vefsn for å få plass i en annen kommune, som oppfyller foresattes behov for barnehageplass. Det vil også kunne føre til at barnehagene på landsbygden blir historie etterhvert, dette er ikke noe vi ønsker. Fordi det er viktig å holde liv i bygdsamfunnene.
Drsom du føler at du er enig i at vi MÅ få beholde åpningstiden slik den er (10t pr dag), så skriv under davel. VI ER STERKERE SAMMEN!!!

Signeres av: Foresatte i kommunale og private barnehager