Beta
Ja til at musikklinja ved Skarnes videregående skole skal bestå!

Til: Fylkestinget i Hedmark

Som et ledd i innsparingsprosessen for Hedmark fylkeskommune har Fylkesrådet foreslått å flytte studietilbudene fra Skarnes videregående skole til Kongsvinger med virkning fra 2020 - med unntak av to tilbud, hvor musikk er et av disse. Disse plassene strykes fra papiret og blir borte!

Dette ønsker vi ikke at skal skje. Kreative sjeler har et behov for å gjøre noe kreativt! Et stort antall ungdommer har gjennom ti år fullført tre gode og lærerike år som elever ved musikklinja, og har fått med seg både studiekompetanse, musikalsk lærdom og ballast, samt minner og venner for livet. Det er all grunn til å tro at dette skal være mulig for fremtidige elever også!

Musikklinja ved Skarnes videregående skole har de siste årene bidratt sterkt til musikklivet i lokalmiljøet, og vi mener at å avvikle musikklinja vil være å fjerne en kulturstein i Sør-Odal. Samtidig vil det også være å fjerne et stort potensiale og muligheter for ungdommer i hele Kongsvingerregionen. Vi frykter at ungdommene vil velge bort musikk, nettopp fordi avstanden til nærmeste studietilbud med musikk blir altfor lang. Resultatet vil bli færre lokalmusikere og kulturarbeidere. I tillegg vil det å kunne gå på en skole i nærmiljøet med kreative fag som musikk, dans og drama øke motivasjonen for å gjennomføre de mer teoretiske studiespesialiseringsfagene. En nedleggelse av musikklinja vår vil for veldig mange elever være det samme som å drepe motivasjonen til å gjennomføre skoleløpet. Musikklinja ved Skarnes videregående skole er for mange elever en viktig årsak til at de kommer gjennom den videregående skole med fullført og bestått. Så hjelp oss å bevare skoletilbudet for musikkinteressert ungdom - vi har et håp om en fremtid for en musikklinje i Kongsvingerregionen!

Vi trenger DIN underskrift for å vise viktigheten av å opprettholde et tilbud om studieforberedende med musikk, dans og drama i Kongsvingerregionen!

www.skarnes.vgs.no

FACEBOOK: Musikklinja ved Skarnes VGS