Bevar "Rødskolen" på Melbu - en kunst- og kulturskatt i Nord-Norge!

Til: Nordland fylkeskommune

"Rødskolen" er en vakker skolebygning på stedet Melbu i Vesterålen i Nordland fra 1960-tallet. Den er tegnet av nordlandsarkitekten Einar Karstad og aulaen er dekorert av kunstmaleren Harald Peterssen fra Melbu. Fortidsminneforeningen mener bygningen representerer viktige regionale kulturminneverdier, og har satt skolen på sin rødliste over truede kulturminner på linje med Y-blokka og Agder Teater. Dette er en sjelden kunstperle i Nord-Norge hvor kunstprofessor Danbolt har bedt om vern, da man i et og samme bygg finner både figurativ og nonfigurativ kunst av samme kunstner fra epoken, noe han ikke har sett noen andre steder i Norge. Hadsel kommune har på tross av flere anbefalinger om bevaring vedtatt riving våren 2016. Tomten skal brukes til parkeringsplass. Rødskolens venner anker saken til fylkesmannen i Nordland. En uerstattelig bygning av lokal, regional og nasjonal verdi vil gå tapt. Riksantikvaren sier det slik om "Rødskolen" som nasjonalskatt - Man angrer sjelden på at man tok vare på gamle bygninger. Man angrer derimot ofte på at man rev. Derfor går Rødskolens venner ut på nasjonalt plan og ber om din underskrift og hjelp til å redde denne verdifulle etterkrigstids skolebygning fra riving.
Tusen takk for din støtte! Rødskolens venner