Beta

Bittløs dressur i de lette klassene

Til: NRYF

Per dags dato er det ikke lovlig å starte dressurstevner uten bitt. Hvorfor ikke? En representant fra NRYF sa tidligere i en mail til meg; "Innen dressurridning er hestens aksept av bittet ett av de viktige punktene som vurderes, derfor er det naturlig nok ikke aktuelt å tillate start med bittløst hodelag, heller ikke hackamore. En hest kan selvfølgelig være en utmerket ride- og hobbyhest uten å fungere godt med bitt i munnen, men en slik hest er dessverre ingen egnet dressurhest"

Så om hesten din har fysiske problemer tilknyttet bittet (uutvokst ulvetann, skader av bittbruk, for lite plass til bitt ect), ikke trives med bitt eller du ikke synes noe om et bitt i en hestemunn - nei, da har du visstnok ikke en egnet dressurhest.

Dette er feil. En dressurhest bør dømmes ut i fra takt, løsgjorthet, schwung, retthet og samling - ikke på om den har bitt i munnen eller ikke.

Derfor er det på tide at vi setter foten ned, slik at ekvipasjene som foretrekker å entre railen i sidepull får nettopp det... om så bare i de lette klassene. En hest trenger ikke et bitt for å samle seg korrekt, eller utføre dressurøvelser!